lördag 11 mars 2023

Del 1 Hemresa från Mariestad via Kinnekulle 1 mars 2023

Jag lämnade cell 1210 på vandrarhemmet Waterside mitt i Mariestad efter frukost för att köra hemåt. Längs hemvägen vill jag se och uppleva/upptäcka Kinnekulle.

Kinnekulle är ett platåberg med högsta punkt 306 m ö h.

Jag körde hit och dit, svängde in här och där, hade inget direkt mål utan visste bara vilken omgivning jag ville röra mig i. Lita på att jag kom att gilla allt jag såg denna dag, jag är ganska lättroade när jag åker omkring.

Men... vad var det där?

Min nyfikenhet fick mig att vända bilen och åka tillbaka för att ta reda på vad var det för något jag passerade. Jo, Qvarnstenstorget i Lugnås. 


En färdig kvarnsten vägde mellan 2-3 ton.

Det finns mer att uppleva här ikring som har med kvarnstenar att göra. Om du blir nyfiken på detta så finns att läsa i följande länk: Qvarnstensgruvan i Lugnås

Min "hemresa" fortsätter ...

Stopp!

Lasse i berget. Nu blev jag nyfiken igen. Tyckte mig komma ihåg att jag har läst något om detta någonstans.


Lasse och hans fru Inga, Sveriges sista "grottmänniskor", bodde här från 1880-talet till 1910.  När de bodde här var väggar och golv klädda med brädor och tidningspapper och det fanns fönster. 
Spisen


Min "hemresa" fortsätter ... via Husaby ... vidare till ...

Husaby, här hade jag varit tidigare så jag tänkte inte stanna vid kyrka även om Olof Skötkonung som Sveriges första kristnade kung lät sig döpas år 1008 i en källa vid denna kyrka.

Men när jag passerade platsen såg jag den bruna "kringelskylten", här finns mer att se, en borgruin. Spännande. Återigen vände jag bilen och åkte tillbaka och parkerade. Den här ruinen hade jag missat vid tidigare besök,

Borgruinen ska ha tillhört katolske skarabiskopen. Kanske började borgen byggas redan på 110-talet.


https://www.vastsverige.com/lackokinnekulle/produkter/biskopsborgen-i-husaby/

Utan och med solstrålar.

Rejäl tjocklek på ytterväggarna

Jag följde åkerns kant fram till Husaby kyrka. 
Jag tittade väl till den nu när jag ändå har parkerat bilen.


Min "hemresa" fortsätter ...

... och den får du läsa om i del 2 Hemresa från Mariestad via Kinnekulle 1 mars 2023

Hoppas att jag har lyckats göra di nyfiken på att upptäcka platser i Sverige.

Tack för att du har tittat in i min blogg.

/ Mona<

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar