tisdag 14 mars 2023

Del 2 Jag minns sommaren 2022. Resan till Norge: Åndalsnes, Trollvegga mm

 Anna Maria hade planerat för dag 2, en toppenplanering även denna dag.

Alltså, hur vackert är det inte i Norge. Jag njuter av bilderna som gör att jag verkligen kommer ihåg det fantastiskt vackra. Vädret var på topp som ni kan se.

Anna Maria rattade bilen väg E136 mot/till Åndalsnes, Jag satt bredvid och insöp det vackra, med kameran i hand. Flera bilder är tagna genom bilrutan i farten.


Slettaforsen norr om Dombås finns bredvid E136
En fågelholk?!?

Slettaforsen norr om Dombås


Närmar oss Trollvegga, spännande.

Trollvegga

Åndalsnes
Jag åkte upp med linbanan och var 708 m ö h i ca en halvtimme. Lita på att jag hann ta många bilder och njuta av utsikten. Vattnet heter Romsdalsfjorden. Byn/området längst till höger i bild, Isfjorden.


Romsdalsfjorden, följer du vattnet så hamnar du slutligen ute vid havet.

Dags för lunch på torget i Åndalsnes

När man har tröttnat på naturen tittar man i mobilen för den tröttnar man aldrig på.



Kyllingbrua så ståtlig och grann, över Rauma elv i Verma.  En järnvägsbro byggd efter allra bästa ingenjörskonst. Den byggdes åren 1913 - 1921. 

Dovrefjäll, har vi tur får vi se myskoxar
Snöhetta viewpoint

Jaaa, långt där nere "i dalpa" ser vi dom. En fruktansvärt dålig bild men det går att se dom, myskoxarna alltså.

På vår väg ner från Snöhetta viewpoint mötte vi fler som gick upp för att se efter myskoxar.

Norska fårskallar.

Två sköningar på cykel som kämpade på uppför.

Hoppas att du har haft en trevlig stund med mina bilder från fantastiskt vackra Norge.

Tack Anna Maria för denna dag.

/ Mona

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar