söndag 12 mars 2023

Del 1 Jag minns sommaren 2022, den fantastiska resan till Norge

Anna Maria Lundgren tog mig med på en fantastisk resa till norska fjällvärlden i 4 dagar. Hon hade planerat resan väl och den blev jättebra. Jag som aldrig stannat till i fjällvärlden, utan bara rest genom den, njöt varenda minut.

Norge är ett fantastiskt vackert och trevligt land om än något dyrt. 

Resan till Dombås

Jag och Anna Maria mellan älgens ben och inte vilken älg som helst utan ...

... världens högsta älgskulptur ( oktober 2015 ) som är hela 10,3 m hög. Den står på Björåa rastplats söder om Atna.

Utsiktspunkt norr om Elverum, vattnet heter Glomma


Sohlbergsplassen med Rondane fjällmassivet rakt fram
Jag njuter verkligen av utsikten, så vackert.


Framme i Dombås där vi ska sova i 3 nätter. 
Dombås är ett järnvägssamhälle där Dovrebanan passerar och även Europaväg E6. Dombås ligger i Oppland Fylke ca 210 km söder om Trondheim
Här bor ca 1 200 personer.
Jag och dombåstrollet
Myskankor som bor där vi bor. 
Mamma anka med två av sina barn.

Kan detta då vara pappa myskanka? 

Utsikten från vårt fina vandrarhem vid Trolltun hotell och hytter.
Slalombacke och skog vars övre del är täckt med dimma och nedre delen lyses upp av kvällssolen.

Spiterstulen
Så mycket spännande att uppleva. Jag kan inte nog berätta hur mycket jag njuter av den norska naturen.
Här var vi i Spiterstulen som ligger mellan Glittertind och Galdhöpiggen, Norges två högsta bergstoppar.
I kanten av dimman vid hotellet där borta så har vi parkerat bilen. 
Här fick jag känna på hur det var att vandra i fjällen även om vi bara gick en liten sträcka på ca 2 km men den gav mersmak.

Spiterstulen ligger 1100 m ö h i högfjällsområdet Jotunheimen. Jotunheimen betyder jättarnas hem och vilket vackert hem de har.

Se vad glada vi är över att vara på denna plats.


Här avslutar jag mitt första inlägg från min och Anna Marias Norgeresa sommaren 2022.
Del 2 kommer så småningom.

Jag vill tillbaka till Norge, många gånger.

Tack för dessa dagar Anna Maria! Hittills har resan varit på topp :-)

/ Mona





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar