söndag 18 september 2011

Mitt jobb som mattelärare

En matteberättelse

En matteberättelse som eleven själv har skrivit, eleven skriver ner egna matematiska frågor till texten, tar reda på vilka fakta som behövs för att komma fram till svaret samt visar sina egna uträkningar och slutligen skriver ner ett tydligt svar.

Den här matteberättelsen har en elev i år 5 skrivit:

Jag skulle egentligen till Barcelona och se på en fotbollsmatch, det var Real Madrid mot Barcelona. Det kostade 4045 kr att åka dit med flyg och det kostade 100 Euro för att se matchen. Men innan jag skulle in blev jag fångad av polisen för jag hade ingen legitimation med mig så jag fick betala 700 Euro i böter.

Hur mycket fick jag betala på hela resan?
Valutakursen 1 Euro = 9,25 SEK

Svar: Oj, det var mycket pengar. Hela _______ kr, helt otroligt

Jag finner inte Euro-tecknet. Eleven har skrivit rätt i sin text.

Eleverna har skrivit så många trevliga mattesagor/berättelser, detta var bara ett smakprov. Det finns så många duktiga elever.

/ fröken Mona








1 kommentar:

  1. Så duktiga blir de oftast när de har en duktig lärare. Det gör sig sällan självt!

    SvaraRadera