torsdag 16 februari 2012

Söndag 12 februari på Bysjön


En underbar vinterdag i Vittensten på Bysjön. Gunnar och Hanna skidar förbi. De har åkt runt hela sjön då det finns fina spår för detta ändamål.

Camilla och Lars Göran övar vinterfiske inför familjens fisketävling nästkommande helg. De känner stor nervostitet inför tävlingen då deras svärson Daniel som är en fantastiskt bra vintermetare kommer ner från Dalarna för att visa sina svärföräldrar hur firrar ska dras upp ur hålet.

Camilla har i detta nu blivit förbjuden av sin man att använda lovikkavantar då hon tar av fisken från kroken. Anledningen till förbudet är att Lars Göran har tröttnat på att trassla ut kroken ur  hennes vantar :-)





För alla oinvigda i vintermete, ett borrat hål behövs där kroken släpps ner och ev fisk dras upp ur.


Jag gillar inte att fiska, är mest till besvär. Jag sätter inte maggot på kroken och jag har inget behov av att ta i fiskar och absolut inte ta livet av dem. Därför gör jag det jag är minst till besvär av, åka skidor. Jag har perfekt glid denna söndag :-) Fördelen med att åka skidor på sjön är att det finns varken uppför eller nedförsbackar.


Men se, Lars Göran har fått den " stora " fisken. Nu du Daniel blir du allt nervös, tänk om svärfar klarar att  öva upp sig i vintermete så du får lämna segern till honom ;-)


Men jag ska inte bara retas med Camilla och Lars Göran, de lyckades dra upp 28 större ( nej egentligen inte ) och mindre abborrar denna söndag. Duktiga är de! Det ska bli spännande att se metarkampen till helgen.


Vintern när den är som bäst.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar