söndag 26 februari 2012

Hälle, ett smultronställe i Eda kommun

Söndag 26 februari

Jag börjar min söndag med att läsa klart bok nummer tolv om Mma Ramotswe från Botswana. Trevliga böcker med lite "lagoma mysterier".

Det är en strålande vårvinterdag med lite kyliga vindar.
Kerstin ringer och vi bestämmer oss för att gå på promenad och njuta av både väder och natur.
Vi åker till Hälle och parkerar bilen.

Våriga grusvägar har en tendens till att bli blöta och kladdiga. Kerstin vill inte smutsa ner sina fina skor. Ja, varför skulle hon behöva göra det.



Finner en plats i solen att vila på. Långt bakom mig är det Flogned som skymtar.


 Ett underbart litet lusthus.


Årets första tussilago (hästhov).
Mitt i isen hade de orkat sig upp de små stackarna eller överlevarna.

Gamla vägen från Hälle till Graf ( Åmotfors ).

Vatten i fast form dvs is.

Kerstin njuter av solens varma strålar.

Många härliga isformationer längs bergväggarna.
 Noresundet från sjön Ränken. Åk genom detta sund och du kommer till sjön Hugn.

 Flogned

 Inte lätt att fotografera solen och dennes strålar och göra detta till en rättvis bild. Men eftermiddagen är underbar.

 Inte skulle det "göra ont" att äga en sådan liten plats/bergknalle. Underbart!

På denna bild kan då inte jag se några spår efter vintern utan här har våren tagit över. Härligt!


Långfärdsskridskorna skulle varit med nu.

Starka vårkänslor idag.
Sportlovets första dag i morgon.
Ledig vecka.
Önskar mera sol och värme,
för nu har jag fått smak av våren.

Jag ska ta fram min cykel inom det närmaste,
vilket också är ett vårtecken för mig.

Jag gillar alla årstider
och våren är så speciell
precis som alla andra årstider.
Jag kan inte alls bestämma mig för vilken
årstid jag gillar bäst.

Dagen avslutas med att Marcus har "killkväll" med film
och
i detta nu är de ute och leker kurragömma, kan jag höra.

/ Mona

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar