måndag 22 april 2013

Jag fotograferar en sorgmantel 20 april 2013

En strålande lördag. 
En dag som inbjuder till utevistelse hela härliga dagen.

Våren är äntligen här.

Det flög förbi en citronfjäril, totalt omöjlig att fotografera då den aldrig var still.
Det flög förbi en sorgmantel, dessutom satte den sig ner och var stilla länge, tillräckligt länge för att agera fotomodell till mig.

För att dokumentera mitt "fotouppdrag" har jag Kerstin Axelsson till min hjälp. Det var absolut inte planerat att Kerstin skulle fotografera mig, men med flera kameror inom räckhåll insåg hon det roliga i att jag leker fotograf.

Fort, hämta kameran. En fjäril sitter stilla på en sten.
Här ska övas att fotografera ...
 Försiktigt så jag inte skrämmer den eller skuggar den.

 Klick, klick, klick...
Fotograf Mona "in action"

Klick, klick, klick ...
En mycket tålig modell ...
Ett bildbevis på sorgmanteln som han/hon heter/är.

Provar en annan fotovinkel.
Värsta "smådjurspaparazzin" :-)
Nej, det blev inte så bra.

Här är den närbild som blev bäst, när det gäller att visa hur den ser ut.


Sorgmantel är en fjäril som finns i hela landet och är aktiv under tidig vår.

Tack till Kerstin som föreviga mig när jag lekte "smådjursfotograf".
Tack till sorgmanteln som tålmodigt satt stilla så jag fick träna att fotografera.


Det är så roligt att fotografera.
Jag har så mycket att lära mig.

/ Mona

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar