fredag 23 oktober 2015

Hornkjölberget Buholt

En solstrålande fredag 23 oktober 2015.
Lunch på Delicasia i Åmotfors.
En tur in till Norge.
Jonas har fått ett tips på en plats med trevlig utsikt.
 Det måste vi ju testa.

Kör väg 2 mot Kongsvinger.
När Signesjöen börjar svänger du in vänster
och direkt vänster igen.
Mot Buholt, efter en liten stund leder vägen leder upp "i marka".
 Efter några km upp så finner du skylten


Här börjar vår vandring upp, upp, upp
En trevlig promenad på uppskattningsvis 1,5 km
 

Tror att denna sjön heter Hornsjöen, 
om jag utläser kartan rätt när jag nu sitter hemma i soffhörnet. 


Riktigt mysiga delar av stigen.



Vi är ca 400 m.ö.h säger kartan.
Här står en varningens skylt att man går upp på egen risk.
Å det gjorde vi.

När jag väl på darrande ben och med mycket orealistiska tankar( tänk om allt rasar, tänk om det ligger en boaorm där uppe ... )och lite mer realistiska tankar ( om det skulle vara livsfarligt att gå upp skulle det vara tillbommat, det finns inga boaormar här ... ) för jag samtal med mig själv för att våga mig upp.
Väl uppe så möttes vi av en underbar utsikt.

 Vingersjön


Kongsvinger med fästningen mitt i bild

 Vingersjöen

 Här uppe är jag och Jonas, långt där nere är granarna.
Att titta ner här ger mycker kill i magen.


Har varit en fantastisk trevlig tur i "nabolandet".
Tack till Jonas för att du tar så väl hand om mig när jag utsätter mig för min rädsla för höga höjder. 
Med kameran i högsta hugg och en rejäl portion nyfikenhet så utmanar jag min rädsla. Sakta med säkert blir jag tuffare och tuffare eller ...

Allt för nu!
/ Mona
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar