onsdag 7 oktober 2015

Innan, på plats vid, efter bokmässan i Göteborg 2015


Lärarförbundet Eda bjuder medlemmar på bussresa och entré till bokmässan.
En strålande solig lördag, 26 september.
 Skillingmarksbuss, med Kaj vid ratten, förflyttar oss från Eda till Göteborg t.o.r

Lite för vackert väder för att enbart befinna mig inomhus så det blir en tur på stan först.
Jag styr stegen mot Trädgårdsföreningen.
Grindstugan med sina sköna vilstolar.
Vilstol ... nu har jag en plan.
Först en promenad i parken.
 Knöligt var det här.

"Guldigt" var det här. 

 "Ögat" som stirrar på mig.

En tappad fjäder
 
 Jag träffade en trevlig dam i parken. Hon berättade att hon gick vägen förbi vattnet nästan varje dag och att hon hade följt andfamiljerna och deras barn hela sommaren. Hon berättade om andmamman som hade varit på promenad med sina 9 små telingar i början på sommaren. Men nu har de alla blivit vuxna så det var svårt för ett ovant öga att se vem som var vem och vad i ålderstrappan.

 
 Se där kommer Paddan, fylld med turister.

 Trefärgad trädstam.
 
Åter till min plan,
 den som jag nämnde i början av mitt inlägg
...
 Ett glas gott rosévin, sol, vilstol och ett strålande varmt och skönt Göteborg.
En lisa för själen. 
Njuter dagen och livet.
Ska bara njuta och vila en liten stund innan jag ger mig in i myllret av människor på bokmässan.
 
Vill du träffa på kändisar så ska du absolut gå på bokmässan
Mats och Susan Billmark som har skrivit den fantastiska boken Lär dig leva.
Underbara människor som tog sig tid att prata och inte bara signera böcker och hasta på.
 Mark, min favorit.
Jag vill så gärna tro att han är precis så snäll och trevlig som han låter.

Pensionerade hockeyspelare
Börje Salming och Niklas Lidström signerade böcker bredvid paret Billmark.

Vad jag kunde se så hade nog Fredrik Reinfeldt den längsta kön till sin boksignering. 
Många, många
korta och långa
 var det.
 
30 minuter kvar tills bussen styr mot Värmland igen.
- Vi hinner, säger Kerstin.
- Vi hinner upp i Gothia Tower.
- Kom Mona och Inga! Vi skyndar oss.
 
Vilken utsikt!
I hissen upp.
Oj, det är långt dit ner. 

 Balder och lite andra magkittlande åkattraktioner.

 Liseberg

Ullevi

 Heden

 
Nu är det dags för mig att säga hej då till Göteborg för denna gången.
Göteborg är en trevlig liten storstad.
 
Tack till Kaj som körde mig och mina vänner fram och tillbaka.
Tack till alla medresenärer som deltog på resan.
Detta gör vi om nästa år.
 
/ Mona

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar