lördag 16 juli 2016

Natur och utkik 13 juli

En Gônnersketur
Jag åker för att hälsa på mormor som bor på Gunnebo i Stommen Gunnarskog.
Mormor har en dag som hon är mycket trött och sover därför mycket.
Jag sitter på hennes sängkant en stund och läser Kvällsstunden där flera intressanta reportage finns att ta del av.
 Men då mormor fortfarande är mycket trött och inte alls orkar sitta uppe och vara vaken så åker jag därifrån.

Jag åker genom Lilla Gårdsås där jag tillbringade så  mycket tid i min barndom och tidiga ungdom. Det var framför allt hos gamlemormor Olga och gamlemorfar Erik på Ängåsen men det var även hos morbror Royne Engblom och hans familj som jag var.
Några hus har renoverats i byn 
men det mesta är sig likt.

När jag passerar "Temmeråsen" så är det en liten utkiksplats-skylt vid vägkanten som gör mig nyfiken. Jag passerar den men vänder tillbaka. Detta måste jag undersöka och tiden har. 
Nyfiken är jag och det ganska rejält beroende på ...
Jag kör upp genom Ledins grushålor/grustag, irrar lite på småvägar mellan "sandhögarna" men hittar snabbt de orange markeringarna som visar vandringsled.
Jag tror mig veta att berget ev heter Ryggestadberget om inget annat så går vandringsleden däråt.
Dags att parkera bilen och ta en liten promenad.

 Efter regn kommer dimma



 Vattendroppar, 
drippen dropp.


 Till vänster utanför bilden ligger fotbollsplanen.
Vägen leder till Stommen.
 Med lite god vilja går det att se tornet av Gunnarskogs kyrka rakt fram i bilden  i kanten av dimman. 
Kanske du då är med på var jag är placerad.

 Vilket skogsväsen är så stark så den kan lägga en sån här stor stenbumling just här.







Då jag har en förmåga att överdriva faror ute i naturen, gärna sådana som inte finns,  och blir liksom lite "mörkrädd" mitt på dagen så valde jag nu att gå tillbaka till bilen. 
Med tanke på att det fanns en hel del stora fina blåbär på detta kalhygge så gick mina tankar till hungriga björnar. Jag vet, jag resonerar inte alltid realistiskt. Men om jag var en björn skulle jag njuta blåbär och utsikten just på denna plats och just idag. 
Men innan jag gick tillbaka till bilen så njöt jag en stund av utsikt och plats. Med kameran i högsta hugg så övervinner jag mina rädslor, i alla fall för kortare stunder.
Nästa gång så ska jag gå ända till utkiksplatsen men ska då ha sällskap med mig ev att det är närmare att gå från annat håll. Vet inte men får undersöka detta.

Nu rattar jag bilen mot Skog.
Jag valde småvägar för att ta mig hem.
Vägen gick via Gravås-Myre- Djupfors- Lerot- Åmotfors




Fjällsjön



Då var jag så åter på Skog i Åmotfors.
Som alltid, 
alltid trevligt att se sig omkring.
Tack för att du har hälsat på i min blogg.
Hoppas att du haft det trevligt med mina texter och bilder.
Önskar dig en fortsatt trevlig sommar 
då du får njuta och uppleva både här och där,
 ta vara på där du här här och nu.
/ Mona



2 kommentarer:

  1. Hej Mona! Det var trevligt att få komma på en Gunnarskogstur från sängen på Hammarö. Fina bilder från min och din hembygd. Kram Anna

    SvaraRadera
  2. Tack för din trevliga kommentar. Det är kul att åka på "upptäcktsfärder" även på hemmaplan. / Mona

    SvaraRadera