fredag 1 juli 2016

Cykel till Skillingmark ca 5 mil 23/6-16

Rudsgården-Koppom-Skillingmark-Rudsgården
En cykeltur på ca 5 mil.
Allt det som ligger bredvid min cykel, med undantag för korgen, ska jag ha med mig på turen. Rustad för det mesta utom skidföre. 
Då är cyklarna lastade, hjälmarna på, leendena på plats och benen pigga.
Då var vi uppe vid gamla järnvägen i Boda som vi nu ska följa ända upp till Skillingmark.
Perfekt cykelväg


Gravplats i Boda.

Här ligger 100-talet soldater från Dalaregementet.
De begravdes 1908-1909 efter att de hade dött i fältsjukan.

Modern teknik nyttjas på historisk plats.


Fjärilens översida
Fjärilens undersida.

Koppom, here we come!
Olovsmärket visar att vi följer del av Pilgrimsleden som går till Nidaros/Trondheim.
Dagen innan Midsommarafton kostar de svenska jordgubbarna 55 kr.

Grindarna till Stommens gamla Kyrkoplats i Beted hälsar oss välkomna in.
 Lunch på Gucpachosoppa, mycket osäker på stavningen men soppan var mycket god. Receptet hämtat i veckans Buffé-tidning.
Vilken tur att det fanns bord och stolar här.

 Björkallén leder oss ut från Stommens gamla kyrkoplats i Beted.


 Vadljungen
En tom badplats denna dag.

 Höga bergssidor längs med den gamla järnvägen.

 Lila, gult och grant.
Underbart med allt som blommar nu.

 Nu är vi vid Kronan och där finns denna gamla skylt som visar att vi kom från Grävbackahållet.
 Björklången/Björklangen

 Järnvägen till Skillingmark var i bruk ca 1930-1961

Skillingmark kyrka
Byggdes 1689 och den är Skillingmarks tredje kyrkoplats.
Här stämplade vi ett Pilgrimsmärke.
Första pilgrimsstämpeln tog vi vid Stommens gamla kyrkoplats i Beted.

Efter att vi hade ätit våfflor i Skillingmark var det dags att börja trampandet hemåt. Den vägen var inte lika trevlig och lättrampad pga av mycket (tung) trafik och uppförsbackar.
 Lupiner i allsköns färger längs vägkanterna

Skillingmarks parken även kallad Utsikten om jag kommer ihåg rätt.



 Vig som en katt

 1889

Kerstin spekulerar i namnet Jösse

Adolfsfors, med herrgården lite till höger i bild.
Sista bilden på turen för idag.
Nu trampar vi på så vi kommer hem.
Kerstin ska ju klä midsommarstång kl 18.

Men vi har ju glömt att fika på te och choklad.
Vi måste stanna och fika.
Nu har kameran snart jobbat klart för idag.
Kudden som finns på bilden har varit en perfekt bra-ha-sak. När inte kameran har vilat tryggt på den i cykelkorgen så har jag vilat min rumpa på den. Jättegod att sitta på.
Tack till mina arbetskamrater som jag har fått den av. 

 3 km från bilen, mitt på ett kalhygge, inte mysigt alls men te och choklad smakade gott.



Avslutar med en "vi-som-var-med-bild"
  
 Hemma på Skog igen
 Sonen bäddar ner mig i min "hängsäng" ute på verandan och där somnar jag gott en stund.

Rekommenderar verkligen denna cykeltur till flera.
Tack Kerstin för sällskap och en trevlig 9-timmars cykeltur.

Det är under denna tur som jag första gången uttalar att "jag har inte tid att gå ner i vikt på mina cykelturer"  bl a för att jag fikar jag så många gånger och cyklar så sakta och ser mig kring.

/ Mona

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar