måndag 18 juli 2016

Tallmon och Norra Mon 15 juli 2016

När Kerstin hör av sig betyder det att jag måste ut och röra på mig vilket naturligtvis är positivt. Jag gillar ju att leta stolpar så jag nappade på förslaget att åka till Tallmon i Charlottenberg för att söka sådana. 
Tallmon är ett naturreservat som är mycket trevligt att vistas i och Vrangsalva (Vrångsälven) kommer rinnandes från Norge i sakta mak. Ordnade stigar finns att följa och möjlighet att sitta ner och njuta med jämna mellanrum. 

Tänk att jag inte upptäckt och haft vett att sätta värde på detta område förrän i år, det ligger ju bara 15 km från hemmet på Skog. 


 En egen liten miniatyrskog växer på denna mossiga stubbe.
Kanske bor det några småtomtar här också, det vore ju jättemysigt, tycker jag.
 Glömde visst en stolpe när vi var där nere, så vi får "pellre ôss ner igen"...

 ... hittad.
  Å så upp igen.

 Så ser Skogs stolpletar ut.
Just i dag rådde "tropisk värme" längs älven samt en och annan mygga var hungrig så det var inte läge för kortärmat och kepslöst.

Lite blommor och blader


 En beskuren bild av bilden ovanför

När vi hade hittat 9 stolpar så åkte vi till Norra Mon.
Här är konstutställning både ute och inne samt möjlighet att köpa fika.
 Trevliga små dinosaurieliknande varelser med blommor på ryggen mötte oss tidigt i trädgården.

 Det finns möjlighet att sitta ner, njuta och reflektera på flera platser i den spännande trädgården.

 Solrosor så vackra


 Det finns en hel del spännande att upptäcka i trädgården.

 När du är klar ute så är du välkommen in där det finns ett galleri.
Då Norra Mon är ett gammalt ålderdomshem så har ägarna valt  att behålla en del av det gamla inomhus.
 När jag och Kerstin färdiga med att leta stolpar och titta på konst så väntade fika.
Halloncheesecake och en kopp te smakade underbart och fick avsluta vår dag tillsammans.

Rekommenderar ett besök på Norra Mon.
Jag tror måndagar var stängt men i övrigt öppet kl 11-19
Googla för säkerhets skull.

 Nästa inlägg här i min blogg kommer från Årjängs travbana.
/ Mona

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar