söndag 21 juli 2019

20-timmars besök i Örebro, 17-18 juli

Ett 20-timmars stopp i Örebro med övernattning mellan besöken på Frövi pappersbruksmuseum och hos Alfred Nobel i Karlskoga.

Sommarskorna är på. Inte de mest promenadvänliga, men är det sommar så är det. Jag erkänner, jag fick lite skoskav mellan tårna.

Promenad längs Svartåna när vi skulle till Wadköping.

 Konstutställning, mer eller mindre fina men intressanta, i hela stan. De här färgglatt prydda broarna gillade jag i alla fall.

Där har vi slottet, även det ett mål med vår sommarpromenad i staden.

Om ni tittar noga på slottet så kan ni se att det finns "bläckfiskarmar" som kommer ut ur gluggar och några fönster. Gissar att yngre människor finner detta konstverk/denna installation spännande.


Ytterligare ett konstverk och detta är placerat i vallgraven som finns runt slottet.


 Ett konstverk eller är det kanske riktiga dinosaurieägg som ligger där ute på den lilla ön i Svartåna?


 Där borta har vi Wadköping, det fina friluftsmuseét som är ditflyttat för att vi ska få känna på gammalt stadsliv. Wadköping omges av ett underbart parkområde inkl stadsparken som denna varma em/kväll var fyllt med människor. Härligt.

 I stadsparken satt vi ned en stund och njöt av ett glas rosé och en öl.
 
Jag skulle också vilja se staden ( eller annan plats) från ovan. Kanske jag någon gång köper mig en liten luftballongsfärd någonstans.

/ Mona



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar