måndag 8 juli 2019

Åmotfors - Långlanda - Glaskogen - Älgsjön - Åmotfors

En helt vanlig söndag med "lagomväder" för en åktur uti den värmländska naturen.
Vad vill vi göra/se? Förslagsvis kan vi kanske åka till Sjöände skans på Glaskogen, en lagom lång resa. Fram med kartan. Jag gillar kartor av papper, stora kartor som är ganska avancerade att vika ihop när man haft dem öppna i sin helhet. Kartor som ger mig en helhetsbild, ett måste för en som har dåligt lokalsinne och alltid tror tvärtom när det gäller väderstreck och åt vilket håll som är det rätta.
Första stoppet är vid Coop i Koppom. Vi måste ju proviantera. Jag älskar picknick och jag törs påstå att Jonas också gillar det skarpt. Han tyckte att det räckte med en kaffetermos. Nähä, du Jonas, där ljög du. Du gillar att äta mer än någon annan så du blir så glad när vi handlar godsaker att äta under dagen.

Stopp 1
Långlanda tingshus i Årjäng kommun.

Får en känsla av Bullerbygata, trots allvaret med ett tingshus. Dessa vägar med grässträng i mitten är ju bara så charmiga.

I huset med klockan på taket fanns två arrester. Häktet byggdes 1802. I klockan ringdes det när det var dags för ting. Klockan är daterad till 1734, det år som Sverige rikes lag stiftades.

Sista tingsmötet hölls här 3 augusti 1936.

Det finns ett speciellt ting som handlade om Silbodalsprästen/giftmördarprästen 1861, vilket du kan läsa om i nästa bild. Texten har jag fotograferat av från info lappen som sitter utanför tingshuset.

Vid Södra Ström svänger vi av väg 172 upp mot Lenungshammar och Glaskogen. Nu blir vägen krokig och det finns många backar upp och ner, rena rama berg-å-dal-banan. Men kör man försiktigt så undviker man åksjuka. Ibland är vägen så krokig så man tror att man ska "bita sig själv i svansen". Det finns backar som är så branta och krokiga att det finns speciella varningsskyltar för cyklister så de ska ta det lugnt. Vi möter inte så många bilar men det är inte ovanligt att de bilar vi möter är tyskregistrerade. Glaskogen är ju ett underbart naturreservat med många vandringsleder och vatten att bl a paddla kanot på.

Stopp 2
Bustenen som finns precis vid vägkanten.
Det berättas att en mor och hennes oäkta barn frös ihjäl vid denna sten natt till juldagen någon gång på 1700-talet efter att de blivit nekade husrum vid en gård. De hittades av gårdens folk när de skulle åka till julottan på juldagens morgon.  Så tragiskt om det är en sann historia, vilket det tros vara.
 Platsen heter Kallbufjället och därför har stenen fått namnet Bu´stenen.

Tyvärr, stänger vi dörrar för att slippa hjälpa folk än idag.

Stopp 3
Målet för dagsturen, Sjöände skans. En försvarsanläggning med1,6 km grävda gångar.
Rekommenderar myggmedel om ni ska hit.

 Försvarsanläggningen finns på båda sidor om vägen.










Här var det smalt.

Vi kör vidare mot Lenungshammar.

Stopp 4
Dags för picknick. Vi stannar till vid ett tjärn med näckrosor så vackra. Jag tror att tjärnet heter Bottjärn, lite svårt att de vad det står på kartan, trots förstorningsglas. Nu kommer dagens enda regnskur så vi äter i bilen.
Att döma av hur mycket Jonas äter så förstår jag att han är mycket tacksam över att jag inte bara har med en kanna kaffe i picknickkorgen. Oj, vad han (även jag) äter.




Här var det en liten "dunge" med flera olika träd och växter som växer lite huller-om-buller nära varandra runt en död björk.






Så kör vi återigen vidare mot Lenungshammar. Ett litet stopp bara så där mitt på en liten höjd för att jag ska få ta bild av utsikten, en utsikt som absolut gjorde sig bäst på näthinnan och inte genom min kameralins. Någon gång ska jag ta mig råd till att köpa ett objektiv som gör att jag kan zooma ännu mera.
 Långt bort i bilden lyser solen upp skogen.
Irriterande med ledningarna som finns "mitt i naturen".

Stopp 5
Å så var vi då i Lenungshammar. Här finns en fin camping mitt i härliga Glaskogsnaturen med möjligheter till att hyra kanoter och starta för att gå olika vandringsleder. Stopp! och Jonas stoppade mitt på bron så jag fick skynda mig ut och ta bilder av kanotisterna. Jonas är en fantastisk på-tur-chaufför, tålmodig och lugn, intresserad och matglad.











Då har vi väl sett allt vi önskat denna dag och lite mer. Nu åker vi hem. Inga fler fotostopp finns i mina tankar.

Stopp 6
Men vi missar att svänga höger för att ta oss till Älgå och hamnar därför vid en vändplan vid Älgsjön, en jättefin plats som passar bra för att ta bilder. Jonas kissar och dricker en kopp kaffe, jag passar som sagt på tar lite bilder.



 En stubbe som hamnat på tvären.

 Solen glittrar i Älgsjön och sänder strålar genom björkens grenverk.



Detta var mina  sista bilder på vår resa över Glaskogen.
Vi gjorde ett stopp till och det var vid ICA i Sulvik. Kylskåpet hemma var tomt på mjölk och fruktfatet behövde fyllas på.


Tack Jonas för en trevlig tur och för ditt goda tålamod när jag önskar springa runt med kameran.

Jag rekommenderar besök på Glaskogen om man gillar värmländsk natur. Här finns så många smultronställen och naturreservatet går att nås från många håll. Det finns vägar för bilar, att vandra, att paddla lite överallt.

/ Mona

1 kommentar:

  1. Detta var en fin dagstur, kanske tar en gång i sommar Bra att du visa vägen Hälsningar Mamma

    SvaraRadera