söndag 21 juli 2019

Frövi Pappersbruksmuseum


Vart önskar en semesterledig pappersbruksarbetare åka på semester? Jo, till ett pappersbruksmuseum. Kanske önskan att komma hit har växt sig starkare pga att han började jobba på labb för något år sedan från att ha jobbat vid pappersmaskin PM1 i många år. Han saknar väl helt enkelt att köra maskin, även om han inte tror det själv. Jag kan inte låta bli att retas med honom, det får han tåla när han tar med mig till Frövi pappersbruksmuseum.

Jag måste ändå erkänna att det var ett trevligt och lite intressant besök även för mig. Eftersom jag vid flera tillfällen besökt Jonas på bruket i Åmotfors så är jag ändå lite känd med det jag såg t ex så har en pappersmaskin i Åmot samma färg som de på museet. De gamla overallerna på muséedockorna såg bekanta ut också ;-) Men nu har pappersbruksarbetarna i Åmotfors fått nya fina kläder så de ser ganska civiliserade ut.

När Jonas fick se den gamla pappersmaskinen från Skoghallsverken så riktigt tindrade ögonen, denna maskin var ett dragplåster för att Jonas ville hit. Vid den maskinen hade han jobbat när han gjorde sin praktik i Skoghall 1982-83. Maskinen som kallades "Dyngtvinnaren" gjorde sitt sista papper 24 februari 1984. Jonas undersökte maskinen noga, rev sig i huvudet och "var verkligen var tagen ;-) av stunden" att få återförenas med den som lagt grunden till hans jobb på pappersbruket i Åmotfors som han varit trogen sedan 1986 och är än i denna dag.

Naturligtvis tog jag några bilder av "Dyngtvinnaren". Men först vill jag visa hur fint de byggde fabriker förr. Fabriksbyggnaderna var rena rama konstverken.



Åter till "dyngtvinnaren" , Sveriges äldst bevarade pappersmaskin, sedan 1872-1873. Det ursprungliga namnet är Emsforsmaskinen, vilket sedan blev Skoghallsmaskinen då den flyttades dit.

Pappersmaskinen, PM 6 i Skoghall, användes till att göra tändstickspapper, sockertoppspapper ( ni känner historiens vingslag, sockertoppspapper ), skrivpapper, omslag, kuvert, påspapper mm

Tio torkcylindrar




Kondensatfällor, tar hand om kondensatet som bildas inuti de tio torkcylindrarna vilket skulle göra torkningen av pappret effektivare.

När "Dyngtvinnaren" hade gjort sitt och skulle skrotas så köptes den in för att visas upp här i Frövi på museét.

Det fanns mera att se.

Två pappersmaskiner av modernare snitt fanns också att beskåda. De stod på sin ursprungliga plats och hade bara stängts av för att fortsatt visas för eftervärlden som vill lära sig om pappersframställning.



 Rullmaskinsknivar, så fina.




Jordankvarn eller konkvarn som mal pappersmassan till rätt malgrad.

 Manchongsträckare, vad det är bra för vet jag ej.



Det fanns en utställning med 22 000 ölburkar. Jo, det är sant, 22 000 st, från flera olika länder. Det fanns även en förpackningsutställning.

Konstverk i papper fanns också att beskåda.
 Del av Annika Toijanens konstverk som belyses med olikfärgade lampor. Konsten består av A4-ark.


 Petra Staavs vackra utskurna/tillklippta värld


Lite annat smått och gott från Frövis pappersbruksmuseum.
 Jag blev ju färdig med mitt besök mycket fortare än Jonas och hungrig var jag. En härlig kopp och te och godaste sockerkringlan sysselsatte mig medan jag väntade.


 Det växte tusenskönor på områdets gräsmatta.


 Ny fabrik möter gammal fabrik.


 Det har pyntats med fontäner.

 Kan det vara ett fiskhuvud som ligger på bron?


Skulle tro att det är kyltorn, säger min pappersbruksarbetare.

Vill ni se mera rekommenderar jag er att själva åka till Frövi och titta, det var faktiskt lite trevligt även för en icke pappersbruksarbetare.

Källor:
"Eget minne"
Infolappar i museét
Jonas, pappersbruksarbetare i Åmotfors, mitt levande uppslagsverk,

/ Mona


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar