tisdag 26 april 2011

På promenad 25 april 2011, mkt natur och väg är det

En strålande varm och solig vårdag. Jag bara måste ut och gå, jag och min kamera. Jag började promenaden på Kungsleden.
Mycket vitsippor finns längs vägen, härligt!


Här finns rester efter en militäranläggning, något som jag aldrig förut har sett trots att jag har gått här så många gånger förut.



Kungsleden, som ledde till Kristiania en gång i tiden.


Jag kan inte säga att jag tycker att alla träd som finns på byskogen är vackra men vem bestämmer vad som är vackert.



" Långt " där nere skymtar Bysjön.




Om det finns mycket " skägg " på träden så är det bra luft, sägs det. Då måste det vara mycket bra luft på södra Byskogen, enligt detta träd.


Fyra små babygranar.


Ett ödetorp, men inte vilket ödetorp som helst, utan min pappas barndomshem, Östtomta.



Skräp!


Här möts gamla Kungsleden och moderna 61:an. Skillnaden nu och då, Kungsleden ledde till Kristiania och 61:an leder mot Oslo.
Här vänder jag och följer 61an in mot Åmotfors igen.



Min barndoms badplats, " Lakaberga " ( om jag inte har fel om namnet )




Bysjön


Tussilago/hästhov är riktiga överlevare. Dessa fann jag i stenrös vid vägkanten, så gula å granna. 

Infarten mot Åmotfors


Kvarnedsälven som förbinder Bysjön med Nysockensjön


Men, vem står här och sover?


" Môôsen "


Lite översvämmad Kvarnedsälv.


När jag lämnar " Môôsen-vägen" och närmar mig Åmot ser jag den vita älgen som står stolt på Vita Älgens tak.


Någon stackare som saknar sin cykel, gissar jag.


Vägen in mot hoppbacken i Åmotfors. Undrar om den finns kvar bland alla sly långt där borta?


Huvudvägen från Stockholm också för länge sedan. Ev kan jag ha lite fel men den låg alldeles i närheten i så fall.


Här är i alla fall den gamla korsningen där vägar från Kristiania/Oslo ( höger ), Uddevalla ( vänster ) och Stockholm (mitt håll ) möttes. Häftigt!
Gå mot Uddevalla i 75 meter och du kommer hem till mig,
så centralt bor jag :-)


Uddevallavägen....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar