söndag 18 december 2011

Fjärde advent 18 dec 2011

Söndagen fjärde advent

Strålande sol, ca -2 gr C, "snålblåst" som gör att jag måste hålla i min gamla "paddingtonhatt".


Jag promenerar till Camilla i Vittensten. Kameran är mitt sällskap och jag ska försöka fånga dagen med bilder och ev lite vinter, men det sistnämnda finns inte mycket av.

Jag hörde många vatten som porlade från skogen och ut i bäckar längs vägen vilket förde tankarna mer mot våren än julen.


Gamla mossiga och charmiga stubbar. Skönt för tomtegubben att sitta och vila på om han har vägen förbi inom det närmaste.

 Spår efter krig eller ev väntan på krig, fienden kunde ju ha kommit. 

Inte går mina tankar till den stundande julhelgen när jag ser dessa bilder över Bysjön och "dennes" stränder.

Hugnsåsen

Följ dessa spår och du kommer till Oslo.

Solen skiner på stolpbod.

Denne kamrat språkade jag med på min väg till Stockebo i Vittensten. Jag hade problem att fotografera då han/hon hade mycket svårt att sitta stilla, trots min vädjan om detta. Detta blev den bästa bilden.

På andra sidan Bysjön ser du Södra By. Lite spår av snö finns också att se.


I brist på snö så får jag fantisera om att de plastade vita höbollarna är stora snöbollar, de har ju samma färg i alla fall.

Kommer du till denna skylt när du ska till Camilla och Lars Göran, då har du gått ca 50 m för långt ...

Men se här, Stockebo.

Dessa figurer välkomnar gäster till familjen Rauseus, Stockbo, Vittensten, Åmotfors.

Camilla bjöd på varm chokladdrink när jag kom. Så gott och värmade då det blåst lite kyligt under min promenad. Drinken innehöll förutom choklad även Doleys och vispad grädde. Mums!

Jag fångar några fåglar på bild när jag sitter i Camillas kök.


Buster Bus vilar sig i soffan.
Han var så glad när moster kom och han skällde en längre ramsa av glädjeskall eller ....

Silver som är svår att fotografera la sig direkt på golvet och ville bli kliad. Han var också jätteglad när moster kom. Han sprang som en vilde runt runt och bara var småvild.

Detta arrangemang har Camilla och Lars Göran på spiskransen. Så mycket solsken i denna bild så tomten har dragit ner mössan för ögonen.  

... kanske inte konstigt att Buster skällde så mycket när moster kom. HUr ser hon ut egentligen :-)
Min gamlemormor tog aldrig av sig " hatten " inomhus ... som ni ser så har jag lärt av henne. Halsduken eller vad det heter fick jag av Camilla idag. Tack snälla Camilla.

Camilla vill inte vara med på bild.
Varför?
Jo, idag är hon ful i håret, anser hon själv.
Hon vill inte visas upp på facebook eller blogg.
...
Men med denna bild kunde hon tänka sig vara med eller ...
Men det är ju ingen som ser att det är hon i alla fall, helt omöjligt.

Ja, det var en del av min ( och Camillas ) dag.
När jag kom hem lagade jag stekt fläsk, löksås och potatis till middag.
Nu sitter jag här och bloggar i väntan frågeprogram om Sverige ( Hellberg och Oldsberg ) och " Idiot på resa " ( också tv-program ).

 Just nu - 2,8 gr C

God kväll!

/ Mona  

1 kommentar:

  1. Hej Tur att ni bor så nära varann,lite tur att mamma bor lite längre bort.haha
    Du är duktig att ta bilder, roligt att se och att läsa Nu går jag till min kompis på norska sidan och får kaffe Kram Mamma

    SvaraRadera