tisdag 13 december 2011

Julbak på Skog

Det händer inte ofta men det händer, dvs att jag får lust att baka.
När jag letar genom skafferiet så finner jag 6 paket saffran vilket betyder att jag inte har julbakat på 3 år trots att jag handlat för det.

Men nu ska bakas. Jag sätter saffransdegen.
Trevligt att baka, än!
Kollar receptet av någon anledning.
- Ägg, 2 st! F..n!
Jag fixar i två ägg degen är återigen fin.
Pust! det gick nog bra.

Möter Marcus vid innebandyn medan degen jäser.
Kommer in och öppnar kylskåpet för att ta lite juice.
F............N!
Där ligger jästen!

Nu är det inte roligt att baka längre.
:-(
Jag vägrar kasta degen, varför förstår jag egentligen inte. Kanske för att saffran är dyrt, men jag brukar inte ha vett att tänka ekonomiskt ( enligt Jonas ).
Jag får efter " konstens " alla regler i jästen.
Hålla tummarna kommer det att lyckas.

Visst lyckades jag ordna till det. Degen jäser fint :-)



Marcus bakar pepparkakor i väntan på lussekattsutbaket.
Marcus formar lussekatterna på sitt vis.

Å visst blir de fina!

Började julbaket tidigt på kvällen. Men timmen var sen innan vi var klara.
Dags att överraska Jonas, som ligger i sängen och läser, med nybakade lussebullar och juice ( kvällsmaten ).

Han var nog lite skeptisk till en början, han hade ju hört alla svordomar som  uttalats av julbagarna nere i köket.

Slutet gott och lussekatterna goda.

Och nu är det jul igen!

God Jul!

Fakta lussekatter
Lussekatter bakades för att hålla onda makter borta och för att kalla på de goda krafterna.
Lussekatterna har inget med Lucia att göra som man kan tro. De bär på en äldre historia. I Tyskland på 1600-talet fanns en sägen att ett förklätt Jesusbarn delade ut bullar till snälla barn. Medan djävulen ( Lucifer ), i form av en katt, istället delade ut smisk.
 Solkors var en vanlig form på lussebullsformen. Eftersom djävulen ansågs vara ljusskygg smaksattes bullarna med solgul saffran så brödet skulle skrämma bort honom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar