tisdag 13 december 2011

Min julhändiga familj

Marcus valde mellan pepparkakshus och sockerbitsborg.
Här ser ni resultatet.

Duktiga Marcus, han är så pysslig när han ger sig tid att slita sig från dator, tv etc.
En och annan liten tomte fanns i jullådorna. De busiga småtomtarna passar så bra till borgen.

Här har vi ett annat hemgjort tomteland.
Tomtarna som är gjorda av sten, ull och hemstickade luvor har min mormor gjort. De är bara så trevliga, duktiga mormor.

Granen och pepparkakshuset, båda med elektriskt ljus, är i porslin och det är min lillasyster Camilla som har målat dem. Duktiga Camilla!


Detta tomtepar har min duktiga mamma gjort. Det finns kälke till dem också men den får de klara sig utan denna julen.
Rättelse pga av min oförlåtliga glömska: Sonen Marcus 8 år har gjort tomtemors ansikte och sytt kläder med sin mormors hjälp. Hur kunde jag glömma bort det? Skäms på mig!

Å så allra sist, min "pysslige gubbe".
Här klär han årets "utegran".
Jo, han är kreativ :-)
Samma " träd " använde han i sommar för att hänga cykelskrot i, unikt.

Vår "utegran" ser hyfsad ut i mörka vintenatten...

... men inte fullt så vacker i dagsljus. Men kul är den och människor ute på promenad tittar säkert 2 gånger när de går förbi.

Ska bli spännande att se vad det blir av detta träd efter jul.

Nu är det jul igen ...

God Jul!

2 kommentarer:

  1. Mona har du GLÖMT bort att Marcus gjort tomtegummans ANSIKTE ALLDELES SJÄLV Jag tror att han målat träskorna också. DU FICK DEN I JULKLAPP AV HONOM,han var hos mig och gjode den.Han har varit här iår med och har en hemlis,
    MEN DU VILL KANSKE INTE ha den???????? mamma

    SvaraRadera
  2. Skäms på mig. Hur kan jag glömma bort att det är Marcus som har gjort tomtegumman. Tack för att du påminde mig. Pga av alla stora bokstäver förstår jag att jag ska skämmas rejält :-) Naturligtvis vill jag ha julklapp även i år ;-) om jag nu har varit snäll :-)

    SvaraRadera