lördag 15 mars 2014

Det kan väl du Mona, du som är lärare!

"Det kan väl du Mona, du som är lärare"

Uttalande som jag har hört vid flertalet tillfällen sedan jag blev lärare och då gäller det utanför skolvärlden. Jag kan inte riktigt bestämma mig för om det är negativt eller positivt att folk säger så till mig. Sägs det med respekt för mig och läraryrket eller med avsaknad för respekt? Bara för att jag är lärare så kan jag ju inte kunna eller förstå allt. Jag utbildade mig inte till ett uppslagsverk eller psykolog eller ...  
Jag utbildade mig till pedagog/lärare.

Jag vågar nästan inte titta på "Bättre än en femteklassare". Om jag går tipspromenad så skulle jag vilja lämna in tipskupongen under falskt namn. Tänk om jag som är lärare har många fel, förresten inte tänk om utan när ...
Jag ska ju kunna, jag är ju lärare ...

Nej, så fungerar det i alla fall inte med mig, men om det är något jag inte kan (faktakunskap) så kan jag oftast ta reda på svaret. Jag frågar Jonas ;-) och kan inte han så tar han reda på för han orkar inte låta bli och jag kan lugnt slappa med han finner svaret. :-)

Men jag kan mycket också. 

Jag är jätteglad över att få jobba som lärare. Ungarna är underbara och ingen dag är annan lik. Det finns absolut stunder som är tuffa på jobbet, skulle jag påstå anat så ljuger jag. Att jobbar med människor är inte alltid lätt men jag gillar det och har roligt de flesta dagar på jobbet.

Så tycker jag och jag är långt ifrån felfri som människa.
 

/ Mona

2 kommentarer:

  1. Detta inlägget är bra. Inte ens pedagoger kan allt! Det sitter nog i det gamla tänket om läraren som allvetande. Bra du har en som blir din sak-kunniga, prima gubbe det.:)

    SvaraRadera
  2. :-) Jag är ju ganska bekväm av mig och gubben är nyfiken och vetgirig så han förser mig med det jag vill veta :-)

    SvaraRadera