söndag 26 oktober 2014

Hole - Graf - Hälle - Brevik 25 oktober

Efter att det har regnat och ruskat, i mitt tycke, lite för många dagar så tittade äntligen solen fram.
Jag riktigt längtade efter att vara ute i solen. Vara  ute hemma på Skog innebar en risk i att behöva hjälpa till att "mura", gräva etc. :-) Å det är jag alldeles för okunnig, lat och klen för.  
Jag ville ut och cykla, tillsammans med fika och min kamera. 

Hole
Första två bilderna tar jag genom en "trafikspegel".


 Ser lite bister ut. 
Vill kanske inte bli fotograferad.

Vet inte var gränsen går men befinner mig mellan Graf och Hälle
 Ca 1 km mellan Graf och Hälle, enligt min "Spårmätare".
Pga av allt regnade den senaste tiden var den gamla vägen fylld av små bäckar, "mindre floder", lite större vattenpölar och porlande forsar. Nu gällde det att ta sig ner till Hälle med cykeln utan att halka omkull. "Tanten" tog det säkra före det osäkra och ledde cykeln ner. Lyckades, vid sista "vattenhindret" trampa ner mig med vänster fot, typiskt.
;-)
 Här hade vattnet,  klokt nog, hittat en väg ner till Ränken. 

Hälle
 Noresund längre bort bakom udden

 

Vad finns på andra sidan Ränken, sett från Hälle?
Jo, Flogned.
 Mera Flogned ...
... och Hälleöa

... kanske Hälletorp eller Sandsgården. Det är i alla fall vägen till Skällarbyn över Sandsgården.

Mellan Hälle och Brevik
Innan jag kom så pass nära så tyckte jag att det såg ut som det stod en madonna i skogskanten ... tänkte då att det kanske var någon konstnär som bodde i närheten. Men icke, det var en sten.

Brevik
Jag lånar en brygga vid klubbhuset för en fika i höstsolen.

När jag sitter där på bryggan och njuter av fika och hösten
...
 ...passar flera på att prova fiskelyckan på Ränken.

Fler "nötter" längs min cykelväg


Vill inte vara fotomodeller längre.

 Snart hemma i Åmot igen.
 En cykel-selfies

Tittar in till Majsan, får en fika och en trevlig pratstund innan jag slutligen är hemma på Skog igen.

Summan av cykel- och fototuren = 18 km och dryga 100 bilder. När jag har sorterat bilderna finns inte ens 50 kvar.

En härlig solig höstdag.

/ Mona
 

3 kommentarer:

  1. Hej Du tar väldigt fina kort, och roligt att läsa, Kram Mamma

    SvaraRadera
  2. Mycket fina bilder! Den där madonnan är ju fantastisk!Som vanligt tackar jag för turen!

    SvaraRadera