måndag 20 oktober 2014

Tre bilder och samma blad ... samt några få bilder till.

Först några bilder tagna längs Vestevägen den regniga söndagen 19 oktober.  Jag och min cykel på väg till min lillasyster Camilla på Stockebo i Vittensten/Veste.

Samma blad, tre bilder.
 Bild 1. 
Bladet så stort ståtligt och grant står i diket tillsammans med många likadana blad. Jag bestämde mig för att just det här var bäst att fotografera.
Undrar varför?

 Bild 2.
Ett av många hål i det ståtliga och granna bladet.

 Bild 3.
Jag lyckades hålla kameran så pass stilla så jag kunde fokusera lite höstlöv på andra sidan hålet. Kanske inte världens bästa bild men jag slet för det fokuset.

Följande blad/löv har inte med ovannämnda ståtliga och granna blad att göra.
Från det ena till det andra, vad är skillnaden på blad och löv?
Måste jag googla.
Men först bilderna.

 Stensöta så grön och grann i mossen eller laven är nog mer rätt.

 Någon " skogsmänniska" har lärt mig att trädgränsen för ekar går genom Åmotfors. Här ser ni i alla fall bevis för att det växer ek på byskogen.

 En vattenpöl, en vattenpöl
det är en pöl med vatten i
...
Just i denna pöl kan du se mer eller mindre nakna höstträd spegla sig.

Spegel, spegel i vägen där,
säg vem av oss som vackrast är?

Googletime!
Löv =
Blad =
I skrivande stund är jag alldeles för trött för att sätta mig in i detta. Har tittat som hastigast och känner vid första titten att detta är lite luddigt.

Allt för nu!

/ Mona

1 kommentar: