torsdag 2 oktober 2014

Kvällsfotografering i Arvika (långt tidigare Oskars stad) 2 oktober 2014

I väntan på att Marcus tränar innebandy.
En liten promenad i Arvikas stadspark.

 En upplyst espland
Var så god, sitt ner och vila dig på din promenad.

 Arvika stadshus, så vackert.

 Upplyst lövad gren

Ett promenadstråk längs Kattvika.
Varför inte sitta ner och njuta av Arvika. 

Vattenstrålar som Marcus sa när han inte fann rätt ord. 

Var så god och sitt ner på denna upplysta plats.

 Det blommar i stadsparken






Blommande detaljer



Förflyttar mig till torget

Här har jag hämtat en länk med fakta om torget.


Mot Fågelmannen som Liss Ericsson har skulpterat. Fågelmannen har "legat" på torget sedan 1971
 ... som blir alldeles för mycket ljushuvud.
Inte riktigt så jag tänkte mig bilden.

"Vid 1800-talets mitt tog tanken på att förbinda den dåvarande svensk-norska unionens båda huvudstäder med en järnväg en allt fastare form. År 1855 fick Nils Eriksson i uppdrag av staten att börja planera för Nordvästra stambanan. I Arvika upplät köpingen mark för bana och järnvägsstation söder om torget, som därmed definitivt avskildes från hamnen och Kyrkviken. År 1867 invigdes linjen Charlottenberg-Arvika. Då bandelen mellan Arvika och Karlstad blev färdig år 1871 kunde hela stambanan mellan Stockholm och Kristiania (Oslo) öppnas för trafik. Då de svenska och norska festtågen äntligen kunde mötas på Arvika station den 16 juni 1871 var rälsen sammanfogad med en 1 meter lång silverräls."  Jag har hämtat texten från länken jag nämner här ovan.

 Storgatan

 En allé på torget

 När benen är trötta eller du bara vill njuta torglivet ...
Var så god och sitt!

 Det blommar på torget också.



I morgon är det Arvika mârten!
Tivolit är redan på plats.
 
Min kvällshälsning till er alla efter denna fotopromenad är:

Hej på mârten!

/ Mona

2 kommentarer:

  1. Hej då på mârten; jag föll i saknad, jag bodde ju där iflera år också! Ljuvlig bilder! Tackåtack

    SvaraRadera
  2. Jag var aldrig på mârten i år. Latmasken satte sig på tvâr i ryggen :-)

    SvaraRadera