söndag 2 oktober 2011

Peckemest

Min gamlemorfar Erik Olsson var en underbar människa med ett stort hjärta.

Jag kan se honom framför mig när han sitter på trappan och pratar med sina katter som aldrig var inomhus. Katter som jag aldrig lyckades klappa, jag tror att det endast var "morfar" de inte var rädda för.

Men nu till rubriken "Peckemest" eller ska det vara "pecke mest"?
När jag och min lillasyster följde "morfar" i hälarna i hans sysslor på Ängåsen, Lilla Gårdsås, Gunnarskog  frågade vi och pratade med honom om allt. Många gånger frågade vi:
- Morfar, vad gör du?
- Peckemest, var svaret som vi som ofta fick.
- Morfar, vad är peckemest?
- Det är peckemest.
- Ja men ...

Det är ganska härligt att aldrig ha fått något " riktigt svar " på ordets betydelse.

Undrar om det går att googla ordet (naturligtvis går det att googla men ...)?
Det ska jag prova :-)

Finns det någon som har någon historia/betydelse för ordet peckemest?

/ Mona





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar