lördag 12 maj 2012

Konstrunda Värmlands hjärta 6 maj 2012

"Tvärnit", stopp!, vi måste ta bilder på alla svanar.
Vi var ute på åkern och försökte få hyfsade bilder på dem, tillslut flög de, naturligtvis.
Ja, så börjar min och Kerstins dag som ska gå i konstens tecken. Klockan 9.30 börjar vår färd i Värmlands hjärta.





Första konstnärsbesöket, ett underbart smultronställe där vi stortrivdes. Hit ska jag flera gånger och jag tänker rekommendera alla att åka hit.
Välkomna till " Vildhjärtat", sett från mitt kameraobjektiv.


Snart är vi framme, spännande.

Denna rackaren var inte lätt att fotografera från bilen, då den vände baken till hela tiden.


 Vilket underbart första intryck.
Ett underbart grönsaksland i förgrunden. Måste åka hit och titta när det har börjat växa upp i det.

 En trevlig lösning på hur man kan göra det fint runt vinbärsbuskar eller andra buskar med för den delen.

Skifferplattor hade använts för att skriva vad som odlades. Snyggt!

 En älg vaktar växthuset.

Delar av utställningen i trädgården.






Lätt att gilla läget i denna miljö. Här njuter Kerstin.



 Maria " Vildhjärta"



Ut i skogen ska vi gå ...



 Vilket underbart arbetsrum.
 Hela skogen på andra sidan fönstret är en tavla som väcker alla skapargener till liv.


Mjau...


 Varning för myror. De passerar på denna stock på sin väg till stacken.


Skogens kronor, minst lika vackra som vilka kronor som helst.



En skog fylld av detaljer.

 En liten koja bara "dyker upp" framför oss på vår väg i skogen.





Skogens konung har lagt av sig sin krona.


Nödig ...
Trevligt att uträtta sina behov i denna vackra miljö.



En dam som har smittats av skaparlust.

Fikakorgen hade vi med oss.
Extra njutbart att fika i denna härliga miljö.

Vi fortsätter vår runda i Värmlands hjärta.

Nästa stopp Brunsberg





Vi kör till Orrnäset där vi även äter middag.
Här blir vi mycket facinerade av en fotomontageutställning. Men det har jag inga bilder på.

Men jag har bilder på byggnader vid Orrnäset.



Ingen byggnad, utan en pump.

På vår väg till Lene stannade vi till och bekantade oss med dessa på godingar.
Mamma Mu låg skönt i solen och tuggade hö, inte alls besvärligt att vara ko denna dag.


Trädgårdglas i Lene eller var det Högboda?

 En glad inramad Kerstin.


 Visst vågade jag sätta mig på denna charmiga gamla soffa.

Vi tar beslutet att åka vägen om Värmskog hem, inte den närmaste men det visar sig bli mycket trevligt, det också.

Ett litet snabbt stopp vid Mimmis atelje, som var stängd. Men vi har tur, ägarinnan är ute och ska in i affären så vi får gå in och titta.
Detta hjärta hängde på en vägg i affären.

Värmskog var det.
Vad gör man i Värmskog? Äter räksmörgås. Nu har jag också gjort det. Gott var det och i den miljön ...

Är det så, de omtalade, ser ut.

 Värmskogs kyrka



 Hantverk fanns att köpa.
Underbara tovade blommor...

 ... underbar väska virkad av trasor.

I detta skåp fanns en hel del " skatter " att köpa.


Nu är min och Kerstins resa slut.
Nu ska vi köra direkt hem utan fler stopp.
Tror vi ...

Stopp!
Ska vi bara köra och se hur långt in på vägen LM Ericssons minnesgård är?
OK, det hinner vi.


En och annan autograf har vi skrivit idag.
Mona och Kerstin var här... och på vägen hit såg vi en jättestor vedhög.


Detta blev vårt sista stopp på denna resa som varade 9.30 - 20.00

En toppendag med hysteriskt mycket flams och skratt i bilen ( och även utanför bilen ).
ha, ha, ha, ha, ha ...
Ett gott skratt förlänger livet heter det ju.
Då har jag och Kerstin förlängt våra liv så vi kommer att leva tills vi blir hundra.

Jag rekommenderar alla att ta dagsturer, det är ju så trevligt.

Tack Kerstin för ditt trevliga sällskap.

/ Mona




4 kommentarer:

  1. Ja nu gjorde du mig riktigt sugen på att göra den svängen, men jag har ju ingen Kerstin att skratta och flamsa med.

    SvaraRadera
  2. Du får finna dig något lättsamt trevligt sällskap eller nog får du njuta alldeles själv vilket också kan vara skönt ibland. Då gör man precis som man vill. Men jag rekommenderar verkligen en rundtur, både hit och dit :-)

    SvaraRadera
  3. Jag har letat efter denna rundtur,men vet inte var jag kan hitta den, är det på glaskogen. var går den utifrån.Skulle kunna tänka mig, en över- raskning tur med någon som kan vara intreresad
    Mamma

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rundturen " Värmlands hjärta " är slut för nu. Du får finna en och en konstnär i fortsättningen. Vildhjärta kommer att ha öppet under sommaren. Det finns hemsida. Googla!

      Radera