söndag 17 april 2016

Sköna Sjötorp 26 mars 2016

Alltid trevligt att stanna till i Sjötorp.
Ett riktigt smultronställe vid Vänerns strand.
Här finns slussar som tar dig upp på Göta kanal från Vänern.

.
 Göta Kanal skapades av Thomas Telford en skotsk arkitekt och ingenjör som var Baltzar von Platen till hjälp med att staka ut "vägen" när han ville bygga kanalen.
Åker du Göta Kanal från Sjötorp vidare österut till Östersjön så har du åkt 190,5 km, du har slussat 58 gånger och rest i nivåskillnad 91,8 m.

Kanalen började byggas 1810 och invigdes 1832. Tyvärr hade då Baltzar dött så han fick inte se sitt verk färdigt.
58 000 indelta soldater från olika regementen arbetade med grävningen.
Fakta hämtade från Wikipedia 


Jag befinner mig i Mariestads kommun när jag är i Sjötorp, bruksorten med ca 500 invånare. 




Här trivs jag gott och stannar helt säkert till nästa gång jag åker förbi också.

/ Mona
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar