lördag 17 april 2021

Halmstad 5 april 2021

På min väg till Helsingborg denna Annandag påsk så tog jag en liten tur in till Halmstad. Jag har läst att det finns bl a ett slott och kyrka med lite ovanlig form. När det gäller kyrkans form så är den ovanlig när det gäller min erfarenhet av kristna kyrkor. 

Först visar jag bilder från staden precis i slottets närhet. Slottet var ju mitt mål med besöket i staden.


Varför är det ett blixtlås här?

Staden är påskpyntad



Jag vilar mig en liten stund. Har en jättefin utsikt över Nissan och på andra sidan skymtar stadens fina slott. Fler bilder av slottet finns längre ner i inlägget. Jag vilar mig precis bredvid en Picassostaty.
Det var riktigt bekvämt att ligga och vila i sådan parksäng. Har du möjlighet att vila dig i en dylik så ta chansen.

Det är alltså inte bara den värmländska staden Kristinehamn som har en picasso-staty.

Kranar är ett naturligt inslag i en stadsbild, i alla fall enligt mina erfarenheter.

Nu var det ju slottet som var det som lockade mig till staden.










Panoramabild



Snötorp kyrka. 
Pga pandemi så fick endast 8 personer besöka kyrkan, vilket jag kom på när jag tittade in och fick se hur de få gästerna som fanns i kyrkan hade placerat sig. Synd, för jag gillar att titta in i kyrkor.  Det var en kvinna som sjöng mycket vackert så jag stannade en stund på trappan för att njuta skönsjungande sång. 

En mycket vacker kyrka.
Ja, då har vi varit i Halmstads stadskärna. Visst var det trevligt.

Tack för att du tittat in.

/ Mona

1 kommentar:

  1. Varför blixtlås? Jo för att gröna ovala ägget ska få växa kanske?
    Vila sitt kvinnohuvud - och ben - vid Picassos skulptur är minsann en konstnärlig vila, och välbehövligt. Ett kvinnohuvud rymmer ju SÅ mycket.
    Picassos i Kristinehamn kom 1972 om jag inte minns fel.
    Visst hör kranar och byggverksamhet till i staden och på landet, det är framtid sa en av de gamla jag mötte på min resa i äldreomorgen som satt vad fönstret och följde en om -och tillbyggnad.
    Du fångar fina detaljer på dina bilder med ljuset och skuggan och själv byggnaderna. Kyrkorummet är fina rum at gå in i.
    Tack för turen hit och nu ska jag resa bakåt i din tid och få med mig Kullaberg.

    SvaraRadera