lördag 3 april 2021

Långfredag och fototur 2 april 2021

Gubben tillsammans med sina gubbkamrater tittade på trav, en vanlig aktivitet på Långfredagar men först efter att ha ätit påsklunch. När det inte råder pandemi så åker gubbarna till Färjestad i Karlstad  för att se trav men nu tittade de på tv i stället. Tack för blommor och godis Mats, Håkan och Jan. Jag hoppas att påsklunchen smakade bra. När vi alla var mätta och disken diskad så gjorde jag som jag brukar göra på Långfredagar dvs åkte på fototur. 

Första fotostoppet, Brättne.

Brättne bruks kraftstation
Vattnet rinner från Bjälvern förbi kraftstation och Brättne bruk ut i Brättnetjärnet. När jag nu tittar på kartan ser jag att vattnet rinner Vaggeälven och ut i Nysockensjön, sedan via Jösseälven till Glafsfjorden och vidare ut i vida världen som är redo att ta emot vattnet på bilden. 

Usch vilken läskig varelse och den verkar vara bitfärdig.

En gång så ledde trappan in i ett hus. 
Husets ena hörn, ett stadigt hörn inbäddat i grönt.

Fotostopp nummer 2, Rexed nedanför Gunnarskogskyrka vid sjön Gunnern.
Här vilar bl a min mormor, gamle mormor och gamle morfar.


En fantastiskt vacker vägsträcka längs Gunnern. Här ser du vattnet i både fast och flytande form men om någon månad är det badtemperatur. Härligt! Jag gillar bilden.

Stopp nummer 3 vid Nordsjöbruket
När jag träffar på ödehus så kan jag inte låta bli att tänka att allt har sin historia. Jag undrar vad "din" historia är och önskar att det är en lycklig sådan.

Stopp nr 4 är Bôrtan eller Bortan för den som inte är van vid dialektuttal av namngeografi. För att ta mig hit har jag åkt genom Aschtan eller Allstakan som är det svenska namnet. 
En folktom fotbollsläktare vilket inte beror på pandemi just nu, utan för att fotbollssäsongen inte har dragit igång. 
https://www.facebook.com/bortansikolympia/videos/460609647468439 Hoppas att du kan se filmen om Bortans IK som jag länkar till.
Kan du se den trasig bron?

Lövsjön

Fotostopp nummer 5 Treens vackra camping. Här blir jag bjuden på kvällsfika hos Anna Maria Lundgren i hennes mysiga husvagn. 
En liten promenad till Lelltreen för att se om vi ser några tranor. Tyvärr så var de inte på plats denna eftermiddag.

Passade på att låna utedasset och samtidigt som jag uträttade mitt behov njöt jag av utsikten. Det var tomt på folk på campingen så jag blottade mig absolut inte för någon.


Isen låg fortfarande på Stortreen men den är nog inte "gåbar".

Avslutade besöket hos AnnaMaria och Treens camping med denna bild som jag tyckte blev bra. Ännu bättre om jag lyckas ta bort någon gren i vänstra övre hörnet.

Å så sista stoppet som blev i Treskog och den gamla stenbron som jag har tänkt stanna vid så många gånger men det har inte blivit av men nu blev det av.
Vattnet heter Treskogsälven.
Då var min fototur denna Långfredag till ända. Undrar om gubben har vunnit några pengar på hästarna, troligtvis inte. 

/ Mona

2 kommentarer:

  1. Tack för turen på vägar jag sällan går, men känner väl igen mig från tiden det begav sig.
    Utsikten från utedasset är suväran och ilden på diskbänken med röret under fick formationen av en människa upp och ner :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är så trevligt och roligt när jag får höra vad andra ser i mina bilder. Tack för dina kommentarer, uppskattas mycket / Mona

      Radera