lördag 10 april 2021

Tranor vid Hornborgarsjön 7 april 2021

Då har jag också upplevt tranornas rastplats vid Hornborgarsjön i Västergötland. När de ätit sig mätta och vilat tillräckligt så flyger de vidare norrut. 

Det fanns många individer av två djurarter denna dag. Den ena arten var däggdjur och den andra fågel.😊 

Många tranor lyfte på en given signal men landade lika fort. Undrar vad det var som gjorde att de tog ett litet "flygskutt" rakt upp?

Plötsligt stördes de mitt i sitt ätande. Många tittar upp och ser åt samma håll också det på en "given signal". Undrar vad signalen var? Men så började äta igen. 

Tranorna matas för att de inte ska äta upp grödorna för bönderna som finns runt omkring.
Det måste gå åt en hiskelig massa mat för det är tusentals tranor som ska äta sig mätta.


"Tranorna har passerat Hornborgasjön i tusentals år. Sjöns ligger på en strategisk plats för tranorna. Efter flytten norrut från Tyskland är Hornborgasjön en bra rastplats. Platåbergen som omger Hornborgasjön gör också att det bildas termikvindar som gör det lättare för tranorna att lyfta när de flyttar vidare. Sjön utgör dessutom en perfekt plats för att övernatta och finna mat."

Källa till ovanståendetext: https://www.hornborga.com/naturen/tranor/   

Länken beskriver tranorna vid Hornborgarsjön på ett mycket enkelt och trevligt sätt. Klicka dig in och läs.


Termikvindar, ett nytt ord för mig. Termik är en uppåtgående varm luftström i det lägsta skiktet av jordens atmosfär. Termik utnyttjas av t ex segelflygplan, rovfåglar och storkar. (wikipedia). Tänk vad mycket nytt jag lär mig (som jag sen kommer att glömma bort).

Flygande och landande tranor



Landningsställen utfällda

Vart landar vi säkrast och bäst?
Går in för landning när benen är nedfällda.


Då tror jag alla har landat

Vi tar väl en promenad innan maten.




Tranornas kroppsdelar "flyter in" i varandra, lite rörig bild men jag gillar den.



Trehövdad bild

Jag rekommendera ett besök här. Mycket trevligt och intressant, lätt att parkera och toaletter finns på plats. Landsbygden med charmiga små vägar att åka finns också att uppleva här. Vägar märkta med en brun skylt med vit blomma som betyder turistväg med flera sevärdheter, en landsbygd med massor av historia t ex for jag vidare till Varnhems klosterkyrka som också var väl värt ett besök. 

Tack för att du har hälsat på i min blogg. Hoppas att du har funnit ett nöje i detta.

/ Mona


2 kommentarer:

  1. Så fina bilder o text Skall följa din resa Mamma

    SvaraRadera
  2. Tack mamma! Nu ska jag gör ett inlägg om Varberg. / Mona

    SvaraRadera