tisdag 28 april 2015

Bjärehalvön 8 april

Nu är det dags för mig att åka hem.
Jag börjar hemresa tidigt på morgonen då jag tänker se mig lite omkring även på hemvägen. 
Göra några stopp för att uppleva och fotografera.

Hej då familjen Henriksson och tack för er gästfrihet.
Alltid trevligt att umgås med er.

Jag hade tänkt mig en annan rutt men ändrar mig och åker ut på Bjärehalvön.
En halvö jag absolut rekommenderar fler att uppleva.

 Torekov kyrka
 


 Vi tar stigen 
till stranden

 Morgonpromenad

 Alldeles strax är klockan 9

 Typisk skånegård



S:t Thoras sten
Enligt en gammal sägen:
Vid denna sten flöt det danska kungabarnet Thora upp. 
En blind fiskare fann hennes döda kropp.
Fiskaren lovad att begrava henne om han fick sin syn åter.
Något som också skedde.

Det var barnens elaka styvmor som skickade iväg barnen med order om att de skulle dödas då hon ville bli av med dem.

Hennes två bröder flöt döda upp vid två andra platser.


Halländska väderöarna
Klingar sjörapporten när jag hör det namnet.
 


Hovs hallar
Ett härligt stenlandskap











Sista stoppet på min resa
vid Ödsmålsbron norr om Göteborg
 Underbart väder
och omgivning/natur.
 Zoomar in för att se bättre vad som finns där nere "i dalen".

Nästa resa går av stapeln till Oslo 2 dagar efter att jag har kommit hem från min skåneresa.
 
Jag hoppas att du som har tittat på mina bilder från min påskresa har haft en trevlig stund.
 
Ha det så gott!
 
/ Mona

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar