torsdag 23 april 2015

Krapperup slott 6 april

Krapperup 
är ett slott i Höganäs kommun. 
Den är en av Skånes äldsta och historiskt sett viktigaste sätesgårdar med anor från 1300-talet. 
Idag ägs och drivs godset av Gyllenstiernska Krapperupsstiftelsen.

Den ursprungliga borgbyggnaden tillkom mellan åren 1314 och 1353
Vid 1500-talets mitt uppfördes det stora rektangulära tegelhus som fortfarande är Krapperups huvudbyggnad.
 De sjuuddiga kritstensstjärnorna i fasaden, det gyllenstiernska familjevapnet, tillkom i början av 1600-talet.

Här har jag hämtat fakta och här finns mycket mer att läsa:
 
 http://sv.wikipedia.org/wiki/Krapperups_slott

 Visst irriterar det mig att jag har fotograferat porten snett.












Inte gjorde det ont i själen att promenera i denna vackra miljö.
Parken hade en och annan rododendronbuske, så när de blommar måste här vara än mer fantastiskt.

Ett sommarbesök är troligtvis att rekommendera också.

Nu blir det inga mer stopp på min resa.
Ca 4 mil kvar till moster Gunilla,
bara att styra ut på E6an och köra sista milen till Helsingborg.

/ Mona



1 kommentar:

  1. Det är roligt följa med dig på dina turer runt omkring Mona; och bilden med den sneda porten föll mig direkt i hjärtat, så tusen tack för den!
    :-)

    SvaraRadera