fredag 17 april 2015

Nordens Ark Långfredag

Två kärringer på påsketur
Vi åker för å se utrotningshotade djur

  Se så glad vi är
nu när det i bilen iväg bär

 Kärringer på tur
Behöver en fika för att inte bli sur
I Gustavsfors vi stannar till
här dricker vi te och äter kakor därtill

Nu blev det som så
att vi pratade på.
Men vad smal E6an är
när hände det här?
 Tack vare att vi åkte lite "fel"
så fick åka en färja och det gjorde fler.
Men det tyckte vi kärringer var kul,
å påska varer ända till jul.
( detta blev fel, men det blev ett rim )

Kärringa ho soler
å mår sô gôtt,
än ha inte sômmarn komme
 mâ knôtt.

 Detta är ingen långbent räv
utan en ...
... manvarg

 En amurtiger så stor och grann
den är randigare än påskekatten minsann

 Denna satt så högt i trädets topp
för dit hade den frihet att flyge opp.
Satt inte i någon bur alls
var fri som fågeln

 Bergsuven satt i e skreve å tog dâ lugnt

Pilgrimsfalkar så fina,
ja inte är de mina. 


 Vitryggiga hackspettar fanns det några av

 En för stunden trötter katt
En europeisk vildkatt

Mellan två jobb är denna stork
som ligger här i solen 
Inga bebisar att leverera idag
Vit stork
 
 Glasögontrana

 En sorts kråkfågel
Fin eller ?
Snygga fjädrar på bakhuvudet
men framhuvudet ...
Nja!
Intressant och charmig på sitt sätt
ja livet det är då inte alltid lätt.
Eremitibis, så heter den. En social ensamvarg.

 Letade en stund men fann denna milosgroda still slut

Detta var milosgrodans middagen, tror jag. 

Måttligt road av att bli betittad av kärringer
Jag trivs bäst här i mitt lilla varma å goa kryp in.
Men du, hälsa katten din. 
Pallaskatt.

Två fjällugglor
så vita å granna. 

Lappuggla - ljudlös jägare
 
Skruvad balansgångar stod det på dennes skylt. 
Skruvhornsget

 Pudu, minsta släktingen till älgen.

Men alla djur ville inte vara med på bild.
Gissa vem som äger pälsen.
 1.

 2

 3

4

facit: 1 - Amurleopard?   2- snöleopard, 3-järv, 4 - minipanda röd

Kärringer måste äta, vila och lapa sol
En lärarförbundare ...

Sallad passar oss påskkärringer bra,
vi äter och njuter och har det så bra. 

 Kerstin har doppar jordgubbarna i choklad
å jag åt, tyckte det var gott och var så glad.

 Men var är den?
Vad tittar du efter kära påskväninna?
Finner du vad du söker?

Nu har Kerstin funnit något att med kameran föreviga, tror det är pudus/puduar.

Så var då vår tid vid Nordens Ark  slut.
Vi rekommenderar ett besök här mitt mellan Hunnebostrand och Lysekil.
Backe upp å backe ner.
Men det är ändå lätt att röra sig här,
 med eller utan hjul.
Det finns asfalt och trätrallar, även grus.

Dags att köra mot västra Värmland
Kerstins ska till Parkhallen Arvika för att dansa i kväll.
Själv ska jag hem och vila på "sofflocket" som den kvinnliga Kornblom jag ibland är.

Önskar oss alla en underbar vår!

Annandag påsk styr jag "kvasten" mot Skåne.
Det ska också bli trevligt.
Ses då om du vill.

/ Mona
 

 

1 kommentar: