måndag 20 april 2015

Tjolöholm slott 6 april 2015

Annandag påsk
Jag förflyttar mig från Åmotfors till Helsingborg.
Moster Gunilla ska få besök av mig, bjuda på fika och en sängplats.
Ska bli kul att ses.
Naturligtvis kul att träffa fillemorbrorn Arnold också.

Jag gillar slott och koja, 
därför ett stopp 4 mil söder om Göteborg
vid
Tjolöholm slott

Fakta har jag hämtat:  
http://www.tjoloholm.se/slott-tradgard/slottets-historia/

 1904 stod slottet, kyrkan, Grindstugan och arbetarbyn färdiga. 
På det magnifika slottet bodde fru Blanche Dickson, änka efter den förmögne göteborgsköpmannen James Fredrik Dickson. James Fredrik var med i planeringen av slottet. Under sex års tid hade hon i samråd med den unge arkitekten Lars Israel Wahlman (1870-1952) låtit uppföra en av Sveriges märkligaste byggnader.


Detaljer








Slottsträdgård









Arbetarnas by ( om jag förstod det hela rätt ) och kyrkan



Fru Blanches promenadväg till kyrka

Mera omgivning

 Där sitter ju en påskkärring och gör ballongfigurer.

 En liten charmig sjö som en vattenö i slottsparkens närhet.

Havet och skogen
Härliga promenadstigar 


 Andra sidan viken



 En stor naturlig slangbella


Tjolöholmshalvön är känd för sitt rika djur- och växtliv. Här erbjuds mängder av promenadstigar som passerar naturskyddade gammelekar, strandängar, utsiktpunkter, karga klippstränder och lummiga ädellövskogar.

Jag kan inte annat än att rekommendera ett besök här.
Måste vara alldeles underbart när det blommar i rododendronbuskarna.

Nu kör jag vidare mot moster Gunilla i Helsingborg.

/ Mona

1 kommentar: