fredag 6 april 2012

April april

Första april, dagen du får luras

April april din dumma sill,
jag kan lura dig vart jag vill
....
Hos dagens unga ( i min närhet ) har lurandet övergått till bus.

Började dagen med att borsta tänderna med en tandkräm som är preparerad med flytande tvål. Toapappret var gömt "i tid och otid ", även det papper som fanns som reserv.
Mycket tejp har använts för att tejpa för/tejpa fast ...

Dagen började med blå himmel, sol och lite kylig vind.
Jag tar beslutet att cykla Hole, Grav, längs med Ränken, Hälle ( inkl Hälle kyrka ), Brevik, Åmotfors nya rekreationsomkråde, fika ( korv m bröd, våfflor och kaffe ) på folkets hus ( loppis även i dag ).
Tigger även till mig en kopp kaffe hos grannen. Tack Mimmi och Ulf!

Här kommer bildbevis på min cykeltur som slutade med svart himmel och lite hagel.

Jag lämnar Grav och har Ränken där nere. En strålande förmiddag.

 Nu har jag kommit till Hälle. Ganska lite vatten i Ränken.


Denna spång leder till Hälle kyrkan





Eftersom jag har självutlösare på kameran kan jag fotografera mig själv, vilken lycka :-)  Här sitter jag i Hälle Kyrkan.

" Sov du lilla videung ... "
Nej, det stämmer inte för nu har de små kissekatterna börjat vakna vilket är ytterligare vårtecken. Härlig är våren!


Vide betyder skog och man. Vide var skogsriket där asaguden Vidar härskade. (Fakta som jag har hämtat från alltforforaldrar.se/namnbetydelse)

 

Denna ränna fanns mellan Hälle och Brevik ( tror jag ).

Mesevi, Åmotfors nya rekreationsområde fortfarande under uppbyggnad. Fint blir det, men det kunde inte heller bli sämre. Kul att kommunen satsar på att göra det fint.



" Alva " inte Alva. " Alva " med tjockt l, med betydelsen älven.

Tussilago eller hästhov
Bladen såldes förr på apoteken och användes som dekokt mot hosta och astma vilket skedde redan 1755 enligt Carl von Linné.

 Namnet hästhov kan syfta på de något hästskoformade bladen, eller det kan vara en förvrängning av hosthäva, från latinets tussilago (ört som häver hosta).


/ Mona

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar