söndag 22 april 2012

Halv åtta hos oss 14 april 2012

Här ligger det jag behöver för att bjuda " Halv åtta hos oss ".
Pust! Nervöst ...

OBS! Innehållet i ajaxflaska och diskmedelflaskan kommer inte att ingå i maten :-)


Nu har jag dukat.
Ett litet extra bord för " Lady och Lufsen " som vanligtvis inte hör till dessa bjudningar ;-)
Men naturligtvis är de varmt välkomna denna kväll.
Men vårt bord räcker inte till därför en egen liten"hörna".

De första gästerna, Siw och Torbjörn Harju, anländer. Siw har plockat en underbar liten bukett med det vägkanten upp till skog erbjuder  bl.a vitsippor och blåbärsris. 
Tack så jättemycket för den buketten. 

Nu har alla gästerna anlänt: Camilla och LarsGöran Rauséus, Kim Rauséus och Maria Alfredsson ( Lufsen och Lady. Varför kallar jag dem så????  har jag aldrig gjort förut) samt Siw och Torbjörn Harju. Med på bilden finns även Jonas som har serverat välkomstdrinken.

Nu börjar kvällen!


En vanlig räkcocktail med egenkomponerat recept på brödet.
Brödet: ringla olivolja över brödet, strö havssalt på och sedan ganska rejält med riven västerbottenost. In i ugnen för att rosta. När de är klara ( för mig blev de lite för mjuka ), klipp till önskad storlek och stoppa i cocktailen.

I mina gömmor fann jag dessertgafflar/bakelsegafflar som jag aldrig har använt, de kom nu väl till pass för att vi skulle få i oss denna räkcocktail.

Jag var nöjd med förrätten!


Jag fortsätter min tre-rätters-middag med temat fisk. Min tanke var röding, men eftersom fiskbilen inte kom inför denna helg, vilket jag hade räknat med, så fick jag ändra min matsedel.

Stjerneskudd = danskt smörrebröd
Jag törs nog påstå att smörgås till huvudrätt var ganska otippat av våra gäster.

Jag och Jonas åt stjerneskudd vid Ale stenar för några år sedan och det var så gott. Kocken var så snäll och berättade hur han tillagade sina stjerneskudd. Jag vet att jag skrev ner receptet men fann naturligtvis inte den lappen till idag. Så jag tog till mitt goda minne och gjorde mitt bästa. Jag gick och köpte frusna rödspättafileér, som blev grunden till mina stjerneskudd.

Bröd, strimlad sallad, ringla hovmästarsås över, panerad stekt rödspätta, hovmästarsås, haricortvert ( hur i hela fridens dagar stavas det? ), mera sallad, kokt spätta, hovmästarsås, kräftstjärtar, sparris och toppat med stenbitsrom.
Sen tog minnet slut.

Smakade bra men om du ska tillaga så tänk på att fisken kallnar fort så det gäller att göra allt samtidigt.


Glassorbet, självplockade hallon, köpte blåa bär, jordgubbssylt ( skulle det egentligen inte vara men jag trodde det var jordgubbar jag hade i frysen ), vispad grädde, "chokladfingrar", hackad brun och vit blockchoklad.
Mums!



Camilla fyller denna dag 46 år. Grattis och hurra!

Kvällen blev sen eller morgonen tidig. Efter mycket sång och lite trevande dans på en kvadratmeter :-) så lämnade gästerna Skog kl 4.30.
Värdfolket städade undan och kom i säng 5.30.

Tackar alla gästerna för en mycket trevlig kväll.

Nu lämnar vi över " halv åtta hos oss -pinnen " till herr och fru Harju.

Hungrig redan!

/ Mona


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar