fredag 20 april 2012

Nya Sätra plant


En cykeltur till Köla!

Sakta men säkert växer "försäljningen" fram hos Gun. 

Jag ska absolut inte försöka mig på att säga namnet på växterna men jag placerar dessa "krukväxter" under samlingsnamnet buskar och hoppas att jag har rätt.

Penseér ????
Gun är väl medveten om min okunskap när det gäller växter och deras namn så hon blir glatt överraskad om jag prickar in rätt namn.

Här har vi Gun.
Jag vill absolut påstå att Gun är en mycket tålmodig och pedagogisk trädgårdssmästare som år efter år svara på mina frågor. Hon blir aldrig irriterad trots att jag ställer samma " dumma " och kloka frågor varje år ( använder samma frågor 5 - 10 år pga av dåligt minne ).
Men hon lovar och att det finns fler "Mona Guttkor" som ställer frågor av alla de slag, frågor som hon blir glad av. Hon lär gärna ut av sin kunskap till oss alla som inte har samma kunskap.
 

Jag har nästan alltid med min syster Camilla när jag ska köpa blommor.  Camilla är jätteintresserad och duktig med trädgård och blommor. Hon vet vad jag har i mina rabatter. Måste ju också fördela min frågor så inte Gun ska behöva svara på allt. Men jag ser allt blickarna de ger varandra när jag går omkring, tittar på blommor och frågar, frågar, frågar ... :-)
Varje år finner jag jättefina gula blommor ( kommer inte alls ihåg namnet )som jag vill köpa.
- Men Mona, det är ju sådana du har under köksfönstret och som är kvar efter att Greta bodde där. Detta frågar du ju varje år... Suck!, svara Camilla lika tålmodigt varje år.

Min favoritblomma:
Ska tåla att vara utan vatten, leva i lerjord, torr jord, jord med många små och stora stenar, kunna överleva ogräs, tåla sol och skugga ...

Har börjat med att plantera i krukor. Underlättar mina trädgårdsaktiviteter betydligt.


Snälla hjälpsamma Gun!
Jag berättade att jag vid ett vårigt tillfälle hade rensat ogräs och kastat i komposten. Jag köpte nya blommor och planterade. Allt resulterade i att komposten blommade det året. Blommorna jag hade köpt var samma sort som jag hade rensat bort som "ogräs ". De nyinköpta blommade aldrig. När jag berättade detta för Gun erbjöd hon mig att förvara mitt ogräs så kunde jag få det tillbaka när det var dags för utplantering.

Här sitter Gun fast i kassaapparaten och inte blev vi ledsna av det.
Härligt Gun!


Jag rekommenderar alla att besöka Nya Sätra Plant.
En trevlig och vacker affär ute i det fria.

/ Mona

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar