lördag 14 april 2012

Härliga underbara Byskogen 10 april 2012

Regn och rusk är utlovat denna dag. Bäst att skynda ut innan det börjar ruska. Morgonen är precis perfekt för en vårpromenad, egentligen hade jag tänkt jogga men jag fanns så mycket intressant att fundera över och fotografera. Östtomtakorten är tagna vid samma tillfälle.

Här går vägen över till Stalingrad från Byvägen.
Just denna lilla sträcka är ett litet guldkorn för mig. En bit gammal grusväg som är omgiven av skogen så det känns som att gå lite i en tunnel.


Välkommen in till Byskogen säger denna brevlåda.
Skriv datum och namn i den lilla boken, om du vill. Några numrerar och jag passerar som 922 denna dag. Jag kan läsa i boken att Erik Lundqvist har passerat lådan tidigare idag. 


Usch å fy för oranga prickar som säger: " Du ska döden dö " till träden. Du är speciellt utvald att " vandra vidare " att användas till ... 

Denna spång leder dig rakt in till ...

... trollskogen.
Trollskogen med all sin mjuka gröna mossa och alla fina täller.
Vad jag önskar att denna skogen alltid kunde stå kvar.

Naturens egna skulpturer formade av ålder.

Tänk vilken vacker miljö trollen har att leva i. Jag kan riktigt se när trollbarnen gör kullerbyttor i den mjuka mossan. De äldre trollen kanske lägger sig och vilar med huvudet mot en mossklädd stubbe och lyssnar till barnens glada trollskratt.

Nu har jag kommit fram till Sverre. Nu finns endast spåren efter stenmuren som fanns runt stugan. Det finns även några rostiga hinkar etc som ligger halvt gömda i gräs och mossa. Du kan se om du noga tittar hur trädgården kan ha sett ut för länge sedan.




Nu fick jag  minnet tillbaka!
 Minnet sedan 70-talet då jag troligen gick just denna stig senast. Denna vackra ( kanske inte idag ) parkbänk dök upp framför mig och jag kom ihåg utkiksplatsen.

 Idag snickrar/bygger de inte alls så charmiga parkbänkar och placerar ut i skogarna. Synd! Finns väl inga pengar och sedan finns det ofta rötägg som förstör när andra försöker göra det trevligt ( Lögarbergas lyktstolpar är ett tydligt bevis på människor som önksar förstöra ). Oj, vad gnällig jag blev där en liten sväng.

Soffan höll!
Tid till lite ensamhet och funderingar är ok ibland.

Skylten finns också kvar.

Men utkiksvyn var det sämre med. Ok, ett kalhygge men det är då inte alls vackert. Kanske kunde man se Bysjön lång bakom skogen när utkiksplatsen hade sina glansdagar. 


Inte bara troll på skogen.
En jätte har också varit här, tror jag.
Han/hon har lagt upp denna sten på ett säkert sätt så den inte ska rulla iväg. Jag försökte allt rubba den men inte kunde jag det.
Tyvärr har människan varit och placerat skräp under stenen, till vilken nytta?


På tal om skräp.
 Här finns bl. a heltäckningsmatta och strykbräda för den som behöver. Har inte vissa människor någon känsla för vad som är rätt/fel att göra ute i naturen. Rötägg!

Vem i hela friden tar med sig ett bilsäte föra att kasta det i skogen?
Mera rötägg!




/Mona

1 kommentar:

  1. Nu har jag läst April. tack för en trevlig stund med fina bilder och kloka ord. Gun

    SvaraRadera