fredag 6 april 2012

Långfredag, 6 april 2012

Dagen börjar med lite snöande och isande kyla, aprilväder sägs det i folkmun.
Men mer snö än så här blev det inte i Åmotfors denna dag. Vilken tur!

Marcus fick "äggklocka" av Camilla i påskbrev. Nu ska den upp till bevis.
" Det röda ägget " är äggklockan.

Nu ska det vara löskokt.
Japp, det var det.

Eftersom det är påsk så målade vi äggen innan jag åt upp dem.

 Marcus ägg till vänster och mitt ...
Om jag tar mig en funderare, varför skulle jag absolut ha med blomman????

Åmotfors scouter arrangerar Långfredagens traditionella tipspromenad med tillhörande lotteri och hembakat försäljning etc

Scouternas krovgubbar som i den stund jag var i närheten diskuterade synens avtagande med stigande ålder och varför naturen hade den uträkningen :-)

 Våffelstaben var förvisade till köket i Folkets Hus "källare". Ett härligt gäng!

Vad det gäller mina kunskaper på tipspromenaden kan jag bara komma ihåg att jag var rejält säker på en fråga. Kan hända att minnet sviktar, vilket jag naturligtvis hoppas.

Sveriges landsnummer att ringa? 0047 eller 0046, det är frågan? I skrivande stund slår det mig att jag kunde ha kollat min kontaktlista på mobilen. Hur dum får jag bli? Hade inte en tanke på att ta reda på svaret. Ärlig, ja och dum!

Hej på dig lilla Alma!

 Lille Olof är så glad över att det är påsk så han gör vågen. Han väntar sig troligen mycket godis i sina påskbrev i morgon. Inte bananer, det är frukt och inte godis!

Fler människor jag har mött på min väg denna dag.
Boo och Anitha Sandström från Myra på Skog.
Alltid när till skratt har detta muntra par.

 Kristin Johansen, dotter till Tove och Ulf på Östra Skog.
Hurra hurra för Kristin idag,
på hennes 47års-dag.

Tove Johansen är inte alls så bestämd som hon ser ut här. Tove " Mimmi " har alltid en kopp kaffe att bjuda mig på. Tackar för allt kaffe jag dricker upp för er!

Påskbrevstradition i västra Värmland

1. Köp trevlig påskbrev eller rita dem själv

2. Måla dem. Jag tycker att de ska målas med vattenfärg.


 3. Vik ihop dem på " påskbrevsvikningsvis".

4. Fyll med godis

5. Klä dig som påskkärring eller påskgubbe.

6. Åk runt till dina vänner och kast brev i farstun under det glada ropet:
 " Glad Påsk "

/ Mona

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar