fredag 20 april 2012

Moln har alltid spännande former


" När stackmolnen vuxit till stora blomkålshuvuden med mörka undersidor, slår de små molndropparna ihop sig till stora regndroppar som kan falla ur molnen som en regnskur. Har man tur kan man få betrakta skuren på avstånd. Annars går den nog över på några minuter och solen tittar snart fram igen."
Källa: Stora boken om vädret L- G Nilsson

Precis det texten förklarar ser jag i min bild. Vilken tur att jag får uppleva regnskuren på långt håll och inte vara mitt i den.



Stackmoln, Cumulus.
" Stackmoln  består huvudsakligen av vattendroppar, men när molntoppen når tillräckligt höga höjder ( omkring fem kilometer eller högre ) fryser de  underkylda molndropparna och stackmolnet omvandlas till ett bymoln ( Cumulonimbus ). Stackmolnen kan förekomma i alla storlekar från nybildade små bomullstussar av vackertvädersmoln ( Cumulus humilis ) till väldiga upptornade blomkålsliknande jättar ( Cumulus congestus ) "
Källa: Stora boken om vädret L- G Nilsson

Ser ju så mjuka och ulliga ut.

Här har solen gömt sig bakom molnen men alldeles strax tittar den fram igen.

Moln kan vara vita,
moln kan vara grå,
När det regnar vill jag under ett paraply stå.

Moln kan vara vita,
moln kan vara grå.
När solen skiner vill jag under ett parasoll stå.

Moln kan vara vita,
moln kan var grå.
När det snöar vill jag under molnen stå.

Moln kan vara vita,
moln kan vara grå.
Det kan vara både läskigt och mysigt när åskan gå.

Moln kan vara vita,
moln kan var grå.
Jag gillar väder av många de slag oavsett moln vita eller grå.


/ Mona

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar