söndag 20 april 2014

Långfredagsresan del 2 Skillingmark

 Jag tror mig förstå att gränsen mellan Nordmarks och Jösse härader gick här. Men ordet "raskilnad" klingar dåligt i mina öron. Förstår inte detta riktigt. Stenen är daterad 1889 och den finns på väg till Skillingmark någon km innan folkets park om du kommer från Köla.

Fanns tiotusentals tussilago längs vägarna i Skillingmark.
Gult, gult, inte fult.
:-)
En av vårens första blommor med ett annat namn, hästhov.

 Ingen fiende fick/kunde komma över dessa hinder.

Trevligt med grusvägar, i alla fall en dag som denna, när jag bara är ute på tur för att se mig om och med kameran som enda sällskap.

Ops! utomlands ...
Nu har jag hamnat i Vestmarka, Norge.

 "Norska" måsar är lättare att fotografera än svenska, se tidigare inlägg om misslyckade bilder :-)

 Bara att ta fikakorgen på huvudet och simma ut till fikabordet.


 Oj, oj vad trasig.


Åter i Sverige efter 20 minuter

 
 Norge på ena sidan och Sverige på den andra.


Skillingmark, Klevane gamla kyrkplats




Bilder nedan: tagna på och från udden som finns tvärtemot denna udde dvs bakom min rygg. På den udde fanns en markering att det hade legat ett skolhus.
 Vattnet är Asksjön

 Täller, fantastiska träd, som kan stå så ståtligt där i hela sina långa längder även om mycket av rötterna "hänger" i luften.


 Asksjön


 Bild nedan:
Bergerud, tror jag. Jag har lite svårt att veta var gränserna går, så det mesta går under namnet Skillingmark i min geografiska värld. Förlåt, alla jag sårar med detta.



Nu är jag i alla fall vid bron mellan Konsum och Spinnhuset.

 Fikapaus vid dessa härliga stenhällar som ligger vid/i Björklånge. Fika som består av södermalmste, faster Mariannes goda hembakade kakor och mina kanelbullar Mumsigt värre!

 .





 Trana, ungefär vid Kronan.


Nu skulle jag bara köra hem. 
Sonen önskar hem sin mamma, internet fungerar inte...
 Jag åker om Hovsten och Solberga hem, passerade Hemsjön också, ett namn jag kände ingen.

/ Mona


1 kommentar: