tisdag 12 februari 2013

Baka baka lite kaka ...



Söndag 10 februari 2013

 Så många timmar har jag aldrig tillbringat i köket på en och samma dag då det gäller bak- och matlagning.

Imorgon har jag ansvaret för fikat på fotoklubben. Jag har noga studerat hur de andra ansvarsfulla människorna har gjort. Nu är det alltså min tur.

Jag uppdagade att det är ju faktiskt riktigt trevligt att baka småkakor, gott är det också och "inne". 

Jag har aldrig gillat att jobba med rumsvarmt smör, som jag dessutom glömt att ställa ut så det blivit just rumsvarmt. Kände mig riktigt klurig när jag kom på att ta fram rivjärnet och riva smöret. Så, nu blev det snabbt mjukt. Hade dessutom engångshandskar hemma vilket gjorde jobbet mindre kletigt.

Småkakan av mördeg innehållande bl a mandelmassa och baileys blev riktigt god. Skulle egentligen innehållet konjak men det hade jag ingen. 

Det har varit trevligt att prata kakrecept också, många "vuxenpoäng" i de samtalen. 

Mina "chokladrutor" blev också helt ok. Passade på att tömma skafferiet på öppnade strösselpaket. Reslutat: dög gott till kaffet både på fotoklubben, jobbet och hemma. I "protest" mot alla stora bakverk som är inne nu, kanske mina bitar blev lite väl små, men då var det bara att ta två.





Kaffe och kaka,
låt dig väl smaka.
Rutor fyrkantiga och små,
vill du ha mer så ta två.

/ Mona

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar