söndag 24 februari 2013

God söndagsmorgon! 24 februari 2013

God söndagsmorgon!

Vaknade kl 7.25 och nu är klockan 8.20. Innan jag lämnade sängen kunde jag skönja solens strålar i de översta grantopparna. Verkar bli en lovande dag vad det gäller vädret i alla fall, förhoppningsvis resten också. Termometern visar -3,5 grader Celsius.

....

Nu har jag tänkt klart. Jag har tänkt på vad jag ska/borde/vill göra idag
  • baka bullar
  • åka längdskidor på Noresunds golfbana
  • skicka ett sms till Nora
  • läsa och rätta NP då det gäller berättelser i svenska
  • blogga
  • ... 

Jag har tänkt på Abdi och hans familj som äntligen är tillsammans, vad lyckliga de måste vara över just det (se tidigare inlägg här i bloggen). Men är de lyckliga över sitt nya hemland, då varit tvungna att fly från sitt eget land? Jag tror att de är mycket tacksamma över att de får en möjlighet till att leva utan hot och krig, men lyckliga, jo på något sätt... Jag vill nog tro att lyckligast är man när man lever där man själv väljer, där man har sin trygghet, arbete, skola, släkt, vänner, hem, språk  ... Återigen all lycka till Abdi och hans familj och hoppas verkligen att ni finner lycka på alla sätt i Sverige!

Baka bullar. 
Bullar som ska säljas vid gossarnas nästa innebandymatch. Bullar som Marcus kan ta med när han ska sova över hos kamraten William. 

Åka längdskidor på Noresunds golfbana. 
Spåren där, var enligt Staffan Fors, riktigt fina igår och då är de säkert det i dag också. Noresunds golfbana är ju  en så vacker plats och skiner nu dessutom solen idag så måste det ju förhoppningsvis bli dubbelt så fint. Hoppas att Marcus också vill följa med, Jonas har givit sitt halva löfte om att följa med. Vi får väl se vad som hinns med i konkurrensen om vinter-studion.

Skicka sms till Nora. Tacka för middagen, fikat och prat- och skrattstunden igår. Nora Fors en underbar människa, alltid sprudlande glad, full av skratt, generös både med vänskap och ätbart och ... Ja, Nora är Nora.

Nationella prov ska rättas.
Å så var det alla berättelser, 28 st, i nationella prov svenska som ska rättas. Den tiden finns inte under en vanlig arbetsvecka i den vanliga arbetstiden. Hjälper inte hur jag än prioriterar. Jag har haft schemalagt att rätta på ordinarie arbetstid inkl förtroendetiden men det dyker hela tiden upp annat. Förtroendetiden som jag ska göra hemma gör jag, till viss del, av med på skola. Men nu har jag tiden, det är ju lov. Jag vill inte bara gnälla :-) Det är riktigt intressant att läsa och rätta. Hur mycket kan/inte kan eleverna? Hur fortsätter jag planeringen av deras studier de sista månaderna av 6an? 
Jag trivs mycket gott med mitt arbete, men jag skulle vilja ha mera tid till att kunna göra ett ännu bättre jobb. 

Blogga. 
Ja, hade jag nu inte satt mig här vid datorn så hade jag haft tillfälle att börja göra något av ovanstående. Men jag tycker om att skriva på datorn, kanske kan kalla det hobby och det måste jag också få ha. Många retar sig på att man sitter vid datorn, då vill jag försvara mig med att många sitter/ligger timmar framför tv:n också ;-) Var och en får göra vad den önskar! 

Nu fortsätter min söndag!
Ska bli spännande och tänka tillbaka på den när jag går och lägger mig ikväll. Hur blev min 24 februarisöndag?

Önskar oss alla en bra söndag!


/ Mona
  

2 kommentarer:

  1. Hinner du med allt idag, får man reda på vad du inte hann med, mycket skolarbete på fritiden, du skriver väl upp alla extra timmar du gör
    Kram mamma

    SvaraRadera
  2. Mamma: Fungerar inte med "extratimmar" som på andra jobb, i alla fall inte andra jobb som jag har haft. Tiden ska räcka ...

    SvaraRadera