lördag 26 juli 2014

Nora i Närke

Jag och tre arbetskamrater åker denna dag till Ann-Kristin Brännström som bor i Storfors, eller lite utanför egentligen. Ann-Kristin har jobbat hos oss och vi försöker att hålla kontakten med ett besök i Storfors varje sommar. Hoppas att traditionen håller i sig. Hos AK blir vi bjudna på bl a 3 olika sorters matpaj, alla tre precis lika goda. Mätta och nöjda har vi nu bestämt att vi ska åka till Nora och fika. I Nora ska man äta glass förstår vi. Bara att hoppas på att vi hinner bli hungriga till glassen.

Jag har aldrig varit i Nora förut och charmas direkt av denna underbara lilla stad som ligger vid Norasjön. Mitt i stan på kullen ligger kyrkan inbäddad i grönskande träd.


Undrar om AnnKristin försöker förklara för Inga och Anna hur stora glassarna är i Nora?

Jag köpte den största glassen för jag var nyfiken på hur en chokladälg såg ut. Pga av att magen var full av 3 olika pajer så var jag inte tillräckligt hungrig för att orka äta upp. Men så mycket jag orkade äta så var glassen jättegod.

 Ovanför vårt fikabord i trädet satt ett helt gäng fågelungar och bara väntade på att vi inte skulle orka äta upp


Det är Norasjön som finns i bilden. Där nere ligger även glasscafeét. En båt tar dig över till andra sidans badstrand om du vill.





 Innan vi åker hem till västra Värmland igen så skjutsar vi hem Ann-Kristin men inte förrän hon har bjudit på fika.

Tack till Ann-Kristin för allt ätbart du bjudit, för sällskap och gästfrihet.
Tack till Inga, Anna och Kristina som också var med och förgyllde dagen.

 Till Nora vill jag igen.

Förhoppningsvis håller vi den påbörjade traditionen vid liv och besöker AK nästa sommar igen.

/ Mona

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar